نوبت دهی

قارچ چگونه موجب تغییر شکل ناخن انگشت های پا میشود

ابتلاء ناخن انگشتان پا به قارج را اونیکومایکوز Onychomycosis میگویند. این بیماری میتواند موجب تغییر شکل ناخن و حتی تخریب آن شود. قارج های متعددی هستند که میتوانند ناخن انگشتان پا را آلوده کنند.

این قارچ ها در محیط گرم و مرطوب و تاریک پا رشد کرده و کراتین ناخن را میخورند ( کراتین Keratin پروتئین خاصی است که در ناخن وجود دارد). قارچ ناخن بیشتر در ناخن انگشت بزرگ و کوچک پا ایجاد میشود.

مهمترین علامت قارچ ناخن، رشد بیش از اندازه آن، کلفت شدن و تغییر رنگ آن است. در این بیماری ذرات ریزی که بوی بدی هم دارند در زیر ناخن و بخصوص در نوک و یا گوشه های آن تجمع پیدا میکنند. بتدریج ناخن از بستر زیر خود جدا شده و در موارد شدید میفتد

قارچ ناخن پا قارچ ناخن پا
قارچ ناخن پا قارچ ناخن پا

تصاویر مختلفی از قارچ ناخن پا

در حدود ۱۸-۲ درصد مردم دنیا مبتلا به قارچ ناخن پا هستند. این بیماری در افراد میانسال و مسن بیشتر از بچه ها و جوانان دیده میشود. استفاده از کفش های تنگ و کفش هایی که موجب تعریق زیاد پا میشوند میتواند موجب بروز این بیماری شود.

استفاده مکرر از لاک ناخن میتواند فرد را به این بیماری مستعد کند. کف خیس مکان های عمومی و ورزشی مانند استخر ها و یا رخت کنی ها از منابع مهم آلودگی و انتقال قارچ ناخن هستند.

قارچ ناخن در کسانی که سیستم ایمنی خوبی ندارند مانند افراد مبتلا به دیابت یا بیماری های عروقی و یا مبتلایان به ایدز بیشتر است.

 

درمان قارچ ناخن پا چیست

قارچ ناخن اگر درمان نشود بهبود نمی یابد بلکه بتدریج بیشتر شده و ممکن است به ناخن انگشتان مجاور نیز سرایت کند.

درمان این بیماری با کوتاه کردن کامل ناخن و استفاده از داروهای موضعی ضد قارچ است که توسط پزشک تجویز میشود.

در موارد شدید ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی هم وجود داشته باشد. در صورت تغییر شکل شدید ناخن، ممکن است پزشک ناخن مبتلا را بطور کامل خارج کند.