نوبت دهی

عوارض درمان شکستگی با گچ گیری

 گچ گیری یکی از راه های متداول و همچنین مناسب برای درمان بسیاری از شکستگی ها است. با این حال مانند هر روش درمانی دیگر استفاده از آن میتواند با مشکلات و عوارضی همراه باشد. مهمترین این مشکلات عبارتند از:

 

محدودیت حرکتی مفاصل

برای بیحرکت کردن شکستگی یک استخوان باید مفاصل بالا و پایین استخوان شکسته شده را هم با گچ بیحرکت کرد. این به آن معنا است که برای بیحرکت کردن شکستگی ساق باید مفاصل مچ پا و زانو را هم بیحرکت کرد.

گچی که به این منظور بکار برده میشود از کف پا شروع شده و تا بالای ران ادامه میابد. بدین ترتیب هر دو مفاصل مچ پا و زانو در داخل گچ بیحرکت میشوند.

این بیحرکتی میتواند موجب محدودیت حرکت در این مفاصل شود. بعد از خروج گچ، بیمار مجبور است مدتی را صرف فیزیوتراپی و انجام نرمش های لازم برای برگشت دامنه حرکتی مفاصل کند که این زمان در واقع به طول مدت درمان اضافه شده است. مشخص هم نیست که بتوان دامنه حرکتی مفصل را به حالت اول برگرداند یا خیر.

612

ضعف عضلات

بیحرکت کردن مفاصل اندام در گچ موجب میشود عضلات اندام، مدتی بدون فعالیت بمانند که این موجب ضعیف و لاغر شدن آنها میشود.

زخم پوستی

اگر گچ درست گرفته نشده باشد میتواند در بعضی قسمت ها به پوست زیرین فشار آورده و موجب زخم شدن آن شود. حتی میتواند به اعصابی که از زیر پوست عبور میکنند فشار آورده و موجب فلج شدن آنها شود.

تحمل بیمار

تحمل گچ برای چند ماه ممکن است برای بیمار مشکل باشد.

مراقبت از زخم

در صورتیکه پوست زخمی شده باشد مراقبت از زخم در زیر گچ اگر غیر ممکن نباشد بسیار مشکل میشود.

مشکلات ذکر شده تا حد زیادی با درمان جراحی شکستگی مرتفع شده و بوجود نمیایند ولی خود درمان جراحی شکستگی هم میتواند مشکلات و عوارضی برای بیمار بوجود آورد.
 

سوالات متداول

گز گز و تنگ بودن گچ بعد از جراحی شکستگی قوزک پا نشانه چیست

 من ۳۰ سال دارم. بیست روز پیش بدلیل شکستگی قوزک پا مورد عمل جراحی قرار گرفتم. بعد از ۴ روز پامو گچ گرفتن. توی عکس رادیولوژی دو تا نوار فلزی با ۵ پیج در هر طرف دیده میشه.

بعضی روزها سر انگشتای پام گزگز میکنه و تنگ بودن شدید گچ رو احساس میکنم. از کجا بفهمم که پام داره درست جوش میخوره؟  

در مواردی که شکستگی مچ پا با جابجایی قطعات شکسته شده همراه است بیمار نیاز به عمل جراحی دارد. در این عمل جراحی جااندازی باز قطعات شکسته شده صورت گرفته و سپس این قطعات با استفاده از پیچ و پلاک به یکدیگر متصل میشوند.

در انتهای جراحی مچ پا و ساق در یک آتل گذاشته میشود. هدف از این آتل کاهش درد و تورم مچ پا است. بعد از چند روز این آتل برداشته شده و بیمار تشویق میشود تا مچ پای خود را حرکت دهد.

گچ گرفتن پا بعد از جراحی نه تنها به درمان بیمار کمک نمیکند بلکه موجب محدود شدن حرکات مچ پای وی میگردد. به همین خاطر توصیه به انجام آن نمیشود.

گزگز انگشتان پا میتواند به علت فشار گچ به پای متورم باشد. فشار گچ میتواند موجب کاهش جریان خون اندام و بدنبال آن اختلال عصبی و گزگز شود. در این موارد در اسرع وقت باید گچ خارج شود.

بعد از جراحی بیمار در فواصل مشخص به توسط پزشک ارتوپد معاینه میشود. پزشک با استفاده از معاینه و در صورت لزوم رادیوگرافی مچ پا از روند مطلوب درمان و جوش خوردن شکستگی مطلع شده  آنرا به اطلاع بیمار میرساند.

 

مشاوره