نوبت دهی

پارگی تاندون آشیل – مقایسه ای بین درمان جراحی و غیر جراحی

“دکتر محسن توکلی”

تاندون آشیل پهن ترین و قویترین تاندون بدن می باشد. این تاندون در قسمت پشتی مچ پا قرار داشته و گاهی پارگی ها و دیگر مشکلات آن باعث دردسرهای زیادی در راه رفتن و فعالیت های روزمره می شود. پارگی این تاندون ممکن است بدون زخم یا همراه با زخم باشد. پارگی بسته تاندون آشیل که بدون زخم خارجی است، در اثر کشیدگی ناگهانی مچ پا به طرف بالا ایجاد می شود و معمولا در افراد میانسالی اتفاق می افتد که شروع به ورزشی کرده اند که به آن عادت ندارند.

درمان پارگی تاندون آشیل

  • در صورتی که پارگی با اجسام تیز ایجاد شده باشد همراه با زخم است و درمان آن جراحی است.
  • در صورتی که زخم وجود نداشته باشد بین درمان جراحی و غیر جراحی آن اختلاف نظر وجود دارد، ولی بیشتر ارتوپدها موافق عمل جراحی میباشند. در این موارد انتخاب نوع درمان به سن و فعالیت جسمانی بیمار هم بستگی دارد. به خاطر اینکه معمولا انتهاهای پاره شده تاندون ریش ریش میشود، ترمیم این پارگی ها مشکل تر از انواعی است که بر اثر اصابت مستقیم جسم تیز ایجاد شده است. در بسیاری از موارد عفونت بعد از جراحی و بسته شدن زخم هم می تواند مشکلاتی ایجاد کند. بنابر این بعضی از پزشکان، درمان غیر جراحی را ترجیح میدهند که اگر به خوبی اجرا شود ، نتایج خوبی را به دنبال دارد.
  • در بیماران مسن، بیشتر درمان غیرجراحی ترجیح داده می شود. البته در صورتی که مدتی بیش از یک هفته از زمان آسیب گذشته باشد تقریبا امکان درمان غیرجراحی نخواهد بود. در افراد جوان و فعال درمان جراحی ارجح است ولی باید مواظب عفونت و بسته شدن زخم‌ بود.

 

achilis photo-37
مقایسه تاندون سالم و پاره شده آشیل

 

achilis surgery-37
تاندون پاره شده آشیل در حین عمل جراحی

 

دیدگاهتان را بنویسید