نوبت دهی

لغت نامه ارتوپدی – ب

بارلو نام یک آزمایش و تست بالینی ارتوپدی است که پزشک از آن برای معاینه کودک مبتلا به ناپایداری مادرزادی مفصل ران استفاده میکند. اساس تست بارلو سعی پزشک در جابجا کردن مفصل ران است.  با انجام تست بارلو پزشک با انجام مانوری سعی میکند مفصل ران را در ببرد و وی این دررفتن را احساس میکند.  خارج شدن سر استخوان ران از حفره استابولوم با انجام تست بارلو نشانه ناپایداری مفصل ران است.

بازسازی مفصل نام عمومی برای دسته ای از اعمال جراحی است که در آنها سعی میشود مفصل آسیب دیده به نحوی تغییر شکل داده شود تا بیمار بتواند از آن استفاده بهتر ببرد. مهمترین نوع بازسازی مفصلی آرتروپلاستی است و معمول ترین نوع آرتروپلاستی تعویض مفصل است که در آن مفصل آسیب دیده با یک مفصل مصنوعی جایگزین میشود. نوع دیگر بازسازی مفصل استئوتومی است که در آن شکل آناتومیک استخوان های تشکیل دهنده مفصل تغییر داده میشود.

باسیل نوعی باکتری است که به شکل استوانه است. باسیل ها میکروب هایی هستند که میتوانند بیماری زا باشند. میکروب بیماری سل و میکروب بیماری سیاه زخم از نوع باسیل هستند. انواع خاصی از باسیل ها میتوانند آنتی بیوتیک تولید کنند.

باکتری نام دسته ای از میکروارکانیسم ها یا میکروب ها است که طول آنها در حد چند میکرومتر است. باکتری ها میتوانند به اشکال کروی، استوانه ای، مارپیچی و یا اشکال دیگر باشند. در هر گرم خاک حدود ۴۰ میلیون و در یک میلی لیتر آب تاره حدود یک میلیون باکتری وجود دارد. وزن کل باکتری های زنده روی کره زمین بیش از مجموع وزن تمام جانوران و گیاهان آن است. باکتری ها به وفور در روی پوست انسان و در دستگاه گوارش زندگی میکنند. اکثریت باکتری ها بی ضرر هستند. تنوع باکتری هایی که در بدن انسان زندگی میکنند ده برابر تنوع سلول های بدن است. بعضی از باکتری ها بیماری زا هستند.

بانداژ ولپو نام طریقه ای از بستن اندام فوقانی است. در روش بانداژ ولپو به توسط یک باند یا نوار پارچه ایT ساعد به گردن آویزان شده و بازو به تنه بسته میشود. بانداژ ولپو بیشتر برای درمان آسیب های شانه و ترقوه کاربرد دارد.

بریس نام عمومی برای دسته ای از وسایل است که هدف استفاده از آنها حمایت از اندام یا تنه بصورت کنترل، هدایت، بیحرکتی یا محدود کردن حرکات مفاصل و اندام است. توضیح بیشتر

بریس اسکاتیش رایت نوعی بریس یا ارتوز است که بیشتر در درمان بیماری پرتس استفاده میشود. بریس اسکاتیش رایت از یک حلقه تشکیل شده که به دور تنه بچه بسته میشود. به دو طرف این حلقه دو دسته به توسط لولا متصل شده که آن هم به توسط حلقه هایی به ران بچه بسته میشوند. هدف استفاده از بریس اسکاتیش رایت نگه داشتن مفصل ران بچه در حالت ابداکشن یا دور شده از محور مرکزی بدن است.

بریس میلواکی یا ارتوز میلواکی نام نوعی بریس است که در درمان اسکولیوز بکار برده میشود. این بریس به دور تنه نوجوان بسته میشود تا در درمان بعضی از انواع انحراف جانبی ستون مهره به بیمار کمک کند. بریس میلواکی از لگن تا زیر چانه بیمار را در بر میگیرد.

بلانت نام بیماری است که در آن زانوی بچه دچار انحراف جانبی میشود. توضیح بیشتر

بنس جونز نوعی پروتئین است که در خون و ادرار بیماران مبتلا به میلوم مولتیپل دیده میشود. پروتئین بنس جونز از دسته گلوبولین ها است. یافتن این پروتئین در ادرار بیمار یکی از علائم تشخیصی بیماری میلوم مولتیپل است.

بورس کیسه بافتی ظریفی است که عمدتا در اطراف مفاصل قرار داشته و وظیفه آن تسهیل حرکت تاندون ها بر روی استخوان مجاور است. توضیح بیشتر

بورسیت به معنای التهاب بورس است.

بیس فسفونات نام دسته ای از دارو ها است که مانع از دست دادن توده استخوانی بدن میشود و بیشتر در استئوپروز یا پوکی استخوان بکار برده میشود. اثر بیس فسفونات ها بصورت مهار کردن فعالیت دسته ای از سلول ها به نام استئوکلاست است که در درون استخوان ها قرار دارشته و وظیفه آنها جذب مواد معدنی استخوان است. آلندرونیت نوعی بیس فسفونات است. مصرف بیس فسفونات ها میتواند احتمال شکستگی مرضی در مبتلایان به پوکی استخوان را کاهش دهد.

بیوپسی Biopsy به معنی نمونه برداری از بافت ها است. بیوپسی روشی تشخیصی است که به توسط آن پزشک مقداری از بافت بدن را خارج کرده و برای بررسی به آزمایشگاه بافت شناسی میفرستد. در آزمایشگاه بافت شناسی یا پاتولوژی پزشک متخصص پاتولوژیست بافت های ارسالی توسط پزشک را در زیر میکروسکوپ بررسی کرده و بیماری های احتمالی را که در بافت وجود دارد تشخیص داده و به پزشک گزارش میدهد. بیوپسی به چند طریق انجام میشود. *بیوپسی با سوزن Needle biopsy : در این روش پزشک ابتدا پوست بیمار را بیحسی موضعی میدهد و سپس یک لوله ظریف را از راه پوست به عضو مورد نظر میفرستد و تکه کوچکی از بافت آنرا جدا کرده و با لوله به بیرون میکشد. *بیوپسی باز Open biopsy : در این روش پزشک با بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی پوست را شکاف داده و بافت های دیگر را کنار میزند تا به عضو و بافت مورد نظر برسد. سپس تکه کوچکی از آن را برداشته و مجددا پوست را ترمیم میکند. *بیوپسی کلی Excisional biopsy : مانند روش قبل است با این تفاوت که پزشک جراح تمام بافتی را که به نظرش غیر طبیعی است خارج میکند. از این روش بیشتر در تومور ها استفاده میشود. با این روش کل تومور برداشته شده و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده میشود.