نوبت دهی

شکستگی استابولوم در یک مرد میانسال

 

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

بیمار مورد نظر ما مرد میانسالی است که عصر یک روز بارانی در حالی که با موتورسیکلت خود در حال برگشت از محل کار به منزل است با یک اتومبیل برخورد میکند. درد شدید در ناحیه لگن، اولین چیزی است که او را متوجه میکند دچار آسیب شدیدی بدنبال تصادف و برخورد به زمین شده است.

قادر به بلند شدن از زمین و حرکت کردن نیست و توسط مردم به نزدیکترین بیمارستان منتقل میشود. بعد از عکس برداری های اولیه مشخص میشود که در ناحیه حفره لگن (استابولوم) دچار دررفتگی و شکستگی شده است. بیمار به علت نیاز به اقدامات درمانی خاص، به مرکز مجهزتری منتقل میشود.

شکستگی استابولوم
رادیوگرافی ساده بیمار بعد از تصادف
                              
شکستگی استابولوم لگن
شکستگی استابولوم لگن
دو تصویر سی تی اسکن بیمار بعد از تصادف

 بعد از انجام اقدامات تشخیصی و تصویر برداری تکمیلی، مشخص شد که وی دچار دررفتگی مفصل هیپ همراه با شکستگی خرد شده حفره استابولوم است. درمان این بیمار شامل دو مرحله یعنی درمان دررفتگی و درمان شکستگی است.

دررفتگی مفصل هیپ وی جااندازی بسته شد. این کار توسط کشش و انجام مانورهای مخصوصی بدون نیاز به جراحی صورت میگیرد. البته به علت قوی بودن عضلات اطراف مفصل هیپ، برای جااندازی مفصل ران، بیمار باید بیهوش شود و این کار در اطاق عمل انجام میشود.

مرحله دوم درمان بیمار، درمان شکستگی استابولوم است. بدبن معنی که شکستگی باید جا افتاده و سپس قطعات شکستگی با پلاک فیکس شوند. درمان اکثر قریب به اتفاق شکستگی های حفره استابولوم عمل جراحی است بخصوص در مواردی که بیمار دچار چنین شکستگی های شدیدی میشود.

در حین عمل جراحی قطعات خرد شده در محل اولیه و آناتومیک خود قرار گرفته و توسط دو عدد پلاک در سر جای خود محکم شدند. با محکم شدن قطعات در محل آناتومیک خود، مفصل هیپ کاملا پایدار شده و بیمار توانست از روز بعد از عمل جراحی شروع به حرکت کامل مفصل خود کرده و از روز بعد با دو عدد عصا راه برود.

شکستگی استابولوم لگن

در گذشته که تکنیک های جراحی هنوز به اندازه امروز پیشرفت نکرده بودند درمان بیمار به توسط کشش، یعنی با آویزان کردن وزنه به پای بیمار انجام میشد. متاسفانه در این روش بیمار مجبور میشد بمدت چند ماه روی تخت بخوابد که همین کار موجب عوارض بسیاری مثل زخم بستر، یا لخته شدن خون در پاها میشد.

کشش عملا هیچوقت نمیتواند قطعات جابجا شده شکستگی را به درستی در محل اولیه شان قرار دهد. نتیجه درمان با کشش در بسیاری اوقات بد جوش خوردن محل شکستگی است که در دراز مدت موجب سائیدگی مفصل میشود. همچنین بیحرکت شدن طولانی مدت مفصل هیپ که از تبعات استفاده از کشش است موجب خشکی مفصل میشود.