نوبت دهی

جراحی تعویض مفصل لگن و ران و چهار فایده اصلی

تعویض مفصل لگن که به تعویض مفصل ران هم معروف است نوعی عمل جراحی است که در آن پزشک جراح ارتوپد، مفصل ران بیمار را که خراب شده است برداشته و به جای آن یک مفصل مصنوعی میگذارد.

 هدف عمده تعویض مفصل لگن و ران از بین بردن دردی است که در مفصل ران بوجود آمده است. این عمل جراحی در بیمارانی انجام میشود که به علل مختلفی دچار آسیب و تخریب شدید و غیر قابل برگشت مفصل شده اند.

تعویض مفصل لگن و ران یکی از موفقیت آمیز ترین اعمال جراحی در انسان است. این جراحی میتواند فرد را از دردی مزمن که مدت ها مانع فعالیت بدنی طبیعی شده یا از یک درد حاد لگن ناشی از تخریب مفصل ران رها سازد.

در این مقاله شما سه مطلب عمده را یاد میگیرید

الف. اینکه چه عواملی موجب میشوند لگن یا مفصل ران به حدی خراب شوند که به این جراحی نیاز پیدا کنند

ب. اینکه جراحی چگونه انجام میشود

ج. اینکه وقتی جراحی انجام شد چه فایده ای برای بیمار خواهد داشت.

Hip Clinic

پس یاد خواهیم گرفت که جراحی تعویض مفصل ران در چه بیمارانی انجام میشود و روش انجام آن چیست، چه فایده ای دارد و چه تاثیری بر روی درد و محدودیت حرکتی و لنگش و کوتاهی پا خواهد داشت.

برای مطالعه مجموعه کاملی از مقالات در مورد مشکلات لگن و بخصوص تعویض مفصل لگن و ران میتوانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

این مقاله شامل قسمت های زیر است

این جراحی در چه کسانی مورد نیاز است
تصمیم گیری برای جراحی چگونه است
این جراحی چگونه انجام میشود
آیا این جراحی یک بار برای همیشه است
تعویض مفصل لگن و ران چه فایده ای دارد
نمونه هایی از جراحی تعویض مفصل لگن ران

عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران در چه کسانی مورد نیاز است

در هر کسی که به هر علتی مفصل ران در ناحیه لگن خراب شده باشد عمل جراحی تعویض مفصل میتواند کمک کننده باشد. پس اول باید ببینیم چه عللی میتوانند مفصل ران را آنقدر خراب کننده که نیاز به جراحی پیدا کند.

به علل متفاوتی ممکن است مفصل ران در ناحیه لگن دچار تخریب شدید شود که معمول ترین و شایعترین آنها عبارتند از آرتروز و سائیدگی مفصل، روماتیسم، ضربه به مفصل و سیاه شدگی سر استخوان ران

 

آرتروز یا ساییدگی مفصل

آرتروز یا ساییدگی مفصل لگن بیشتر در سنین بالا دیده میشود و ممکن است سابقه خانوادگی در ایجاد آن دخیل باشد.

در کسی که بطور مادرزادی استابولوم کم عمقی دارد ( به این بیماری دیسپلازی هیپ میگویند ) آرتروز و ساییدگی لگن ممکن است در سنین جوانی ایجاد شود. هر زمانی که آرتروز هیپ شدید باشد بیمار نیاز به انجام جراحی تعویض مفصل لگن و ران خواهد داشت.

مشاوره

آرتروز لگن
مفصل طبیعی ران و مفصل با سائیدگی

روماتیسم

در بیماری های روماتیسمی جنس مایع مفصلی غیر طبیعی است و به مقادیر زیاد ترشح میشود. این مایع مفصلی که حاوی مواد مضر است بتدریج غضروف مفصلی را تخریب میکند و این تخریب مفصلی موجب درد و محدودیت حرکتی میشود.

روماتیسم ها انواع مختلفی دارند ولی دو نوع از آنها بیش از دیگران مفصل ران را تخریب میکند.

روماتیسم مفصلی و بیماری اسپوندیلیت انکیلوزان از دسته روماتیسم هایی هستند که میتوانند مفصل ران را گرفتار کرده و موجب تخریب آن شوند. هر زمانی که تخریب مفصل ران در اثر روماتیسم شدید باشد بیمار نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن و ران خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر در زمینه ارتباط روماتیسم مفصلی و جراحی تعویض مفصل لگن و اینکه کی یک بیمار روماتیسمی نیاز به عمل دارد به مقاله ای در همین زمینه مراجعه کنید.

 ضربه شدید به مفصل لگن یا ران

ضربه شدید به مفصل ران میتواند موجب شکستگی استابولوم یا سر استخوان ران شود. ضربه میتواند با آسیب رساندن به غضروف مفصل و یا با آسیب رساندن به خون رسانی سر فمور هم موجب خرابی مفصل هیپ شود.

هر زمانی که این دو قسمت بد جوش بخورند یا جوش نخورند سطح مفصل ناهموار میشود که نتیجه آن سائیده شدن سطوح مفصل و درد و محدودیت حرکت در آن است. این وضعیت میتواند در نهایت منجر به آرتروز و ساییدگی مفصل ران در لگن بیمار شود.

در صورتیکه تخریب مفصلی بدنبال شکستگی های لگن شدید باشد بیمار نیاز به جراحی تعویض مفصل ران خواهد داشت.

سیاه شدن سر استخوان ران

نکروز سر استخوان ران که در زبان عموم به آن سیاه شدن استخوان سر ران هم میگویند معمولا بدنبال مصرف داروهای کورتن دار و گاهی مصرف الکل یا مواد مخدر تزریقی بوجود میاید.

بر اثر این بیماری شکل کروی سر استخوان ران تغییر کرده و همین امر موجب سائیدگی مفصل میشود. هر زمانی که تغییر شکل سر استخوان ران شدید باشد این وضعیت منجر به تخریب یا آرتروز مفصل ران میشود.

اگر سیاه شدن سر استخوان ران موجب تخریب یا آرتروز شدید مفصل شود بیمار نیاز به جراحی تعویض مفصل ران خواهد داشت.

 

 

در فیلم زیر توضیح داده میشود که مفصل مصنوعی لگن به چه کسانی کمک میکند.

عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران چگونه انجام میشود

مفصل ران از کنار هم قرار گرفتن دو استخوان بوجود میاید. در قسمت بالا حفره استابولوم قرار دارد که قسمتی از لگن خاصره است. این حفره بشکل تقریبی یک نیمکره است. در داخل حفره استابولوم سر استخوان ران قرار گرفته است.

سر استخوان ران بالاترین قسمت استخوان ران است که به شکل گرد و کروی است. وقتی مفصل ران به علت آرتروز و یا روماتیسم خراب میشود معمولا هم قسمت کاسه ای یعنی حفره استابولوم و هم قسمت کروی یعنی سر استخوان ران هر دو خراب میشوند.

تعویض قسمت رانی

در عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران پزشک جراح سر استخوان ران را که خراب شده است از بدن بیمار خارج کرده و آنرا با یک کره یا گوی مصنوعی جایگزین میکند. این کره مصنوعی میتواند از جنس فلز یا سرامیک باشد.

اتصال این سر مصنوعی به باقیمانده استخوان ران با یک زائده به نام دسته Stem است که به سر مصنوعی متصل شده و پزشک جراح با قرار دادن دسته در داخل کانال مرکزی استخوان ران سر مصنوعی را در محل خود محکم میکند.

مفصل مصنوعی لگن

تعویض قسمت لگنی

جراح ارتوپد سپس سطح داخلی حفره استابولوم در ناحیه لگن را که خراب شده است با رنده های خاصی میتراشد. با این کار غضروف های خراب شده و استخوان های اضافه از داخل حفره استابولوم خارج شده و حفره به شکل یک نیمکره کامل درمیاید.

سپس یک کاسه فلزی به شکل نیمکره در داخل حفره آماده شده گذاشته شده و در داخل آن یک کاسه پلاستیکی از جنس پلی اتیلن قرار داده میشود.

مفاصل سیمانی و غیر سیمانی

در بعضی موارد ممکن است کاسه پلاستیکی بدون کاسه فلزی و تنها توسط یک چسب مخصوص به داخل حفره استابولوم چسبانده شود. به آن چسب، سیمان استخوانی Bone cement میگویند.

مفصل مصنوعی که برای اتصال آنها به استخوان از سیمان استخوانی استفاده میشود را مفصل سیمانی میگویند و اگر مفصل مصنوعی بدون کمک سیمان به استخوان متصل شود به آن مفصل سیمانی بدون سیمان یا سمنتلس cementless میگویند.

تکمیل جراحی تعویض مفصل لگن

پس از کارگذاری سر و کاسه مصنوعی، سر مصنوعی در داخل کاسه پلاستیکی قرار داده میشود تا بتواند در جهات مختلف در درون آن حرکت کند. این مجموعه سر و کاسه مصنوعی را مفصل مصنوعی ران میگویند و به روش جاگذاری این مفصل مصنوعی در ناحیه لگن آرتروپلاستی مفصل ران Hip Replacement میگویند.

البته در موارد معدودی ممکن است فقط سر استخوان ران با یک سر مصنوعی جایگرین شده و حفره استابولوم دست نخورده باقی بماند. به این نوع جراحی همی آرتروپلاستی Hemiarthroplasty میگویند.

در فیلم زیر روش انجام تعویض مفصل ران نشان داد میشود.

در زیر سه فیلم نمایش داده میشود که سه مرحله از یک جراحی تعویض مفصل لگن و ران را نشان میدهد. این سه مرحله عبارتند از :

  • کنار زدن پوست و عضلات و رسیدن به مفصل
  • آماده کردن استخوان لگن و کارگذاشتن کاسه
  • آماده کردن قسمت ران و کار گذاشتن سر و دسته
در فیلم بالا نشان داده میشود که با کنار زدن عضلات اطراف مفصل، کپسول مفصلی ( پرده بافتی کلفتی که اطراف مفصل را گرفته است) بریده شده و خارج میشود.
سپس سر و گردن استخوان ران و استابولوم کاملا مشخص و نمایان میشود. ( لابروم استابولوم که یک بافت شبیه غضروف در لبه استابولوم است) خارج میشود.
 
 
در فیلم بالا نشان داده میشود که ابتدا طی مراحلی سر و گردن استخوان ران خارج شده و سپس با استفاده از رنده های خاصی غضروف باقیمانده داخل حفره استابولوم و استخوان های اضافی اطراف آن خارج شده و کاسه استابولوم به شکل کاملا گرد و کروی در آورده میشود.
 
سپس کاسه فلزی مفصل مصنوعی ران در داخل حفره استخوانی شکل داده شده قرار گرفته و بعد از آن کاسه پلی اتیلنی در درون کاسه فلزی قرار میگیرد.

 

 

در فیلم بالا نشان داده میشود که ابتدا به توسط سوهان های خاصی بالای استخوان ران از داخل سوراخ میشود. گردن و سر موقتی روی آن گذاشته شده و سر در درون کاسه پلی اتیلنی قرار میگیرد.
 

وقتی پزشک مطمئن شد که اندازه سر و گردن و دسته مناسب بیمار است آنها را خارج کرده و دسته اصلی را در داخل استخوان ران قرار داده، سر را بر روی گردن فلزی گذاشته و سپس سر را در درون کاسه پلی اتیلنی قرار میدهد.

آیا عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران یک بار برای همیشه است

همانطور که مفصل طبیعی انسان عمر ابدی ندارد مفصل مصنوعی لگن هم همینطور است. این مفاصل مصنوعی ممکن است بعد از مدتی در داخل استخوان شل شوند. ممکن است دچار خوردگی شوند و یا ممکن است استخوان بدن در اطراف آنها خورده شود.

اینکه این اتفاق چه مدت بعد از انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران میفتد در همه بیماران یکسان نیست.

در غالب افراد عمل شده، مفصل مصنوعی لگن تا آخر عمر وی کار کرده و عمل جراحی تعویض مفصل لگن فقط یک بار در تمام طول عمر وی انجام میشود. البته در بعضی بیماران ممکن است به عللی نیاز باشد تا مفصل مصنوعی یک بار دیگر و یا حتی بیش از یک بار تعویض گردد.

مفاصل مصنوعی لگن در صورتیکه به درستی کارگذاشته شوند و بسته به کیفیت مفصل و تبحر جراحی معمولا بیش از ۲۵-۲۰ سال عمر میکنند ولی این مدت میتواند بیشتر و یا گاهی کمتر از این هم بشود.

تعویض مفصل لگن و ران چه فایده ای دارد

تعویض مفصل ران

بیمارانی که تصمیم به عمل جراحی تعویض مفصل ران میگیرند عمدتا کسانی هستند که به علت خراب شدن مفصل ران در این ناحیه درد دارند. این درد مانع از انجام کارهای روزانه شده و لذت یک زندگی خوب و سالم را از بیمار میگیرد.

قبل از انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن بسیاری از بیماران از خود و از پرشک میپرسند این نوع جراحی چه کمکی میتواند به من بکند و بعد ار جراحی چه تغییری در زندگی من رخ میدهد.

عمل جراحی تعویض مفصل ران میتواند درد لگن را از بین ببرد، کوتاهی پا را در صورت وجود تصحیح کند، محدودیت حرکتی که در مفصل ران ایجاد شده را برطرف کند و لنگش را کنترل کرده و راه رفتن بیمار را درست کند. در مورد هر کدام از این تاثیرات در زیر توضیح بیشتر داده میشود.

درد مفصل ران

وقتی مفصل ران در ناحیه لگن خراب میشود بیمار دچار درد در این مفصل میشود. به علت ساییده شدن سطوح ناهموار سر استخوان ران و حفره استابولوم پایانه های حس درد در مفصل تحریک شده و بیمار احساس درد میکند.

این حس درد موجب میشود تا بیمار سعی کند مفصل ران خود را زیاد حرکت ندهد چون هر حرکتی در مفصل خراب شده، شدت درد را افزایش میدهد. بتدریج فعالیت های روزانه بیمار محدودتر میشوند و بیمار به علت این درد از یک زندگی سالم و شاد محروم میگردد.

درد در ابتدا فقط در حین فعالیت های زیاد و یا راه رفتن های طولانی ایجاد میشود ولی با پیشرفت بیماری درد بتدریج بیشتر شده و بعد از مدتی ممکن است در حال استراحت هم وجود داشته باشد.

این درد موجب لنگش هم میشود.علت لنگش اینست که بیمار سعی میکند در حین راه رفتن فشار کمتری بر روی اندام دردناک وارد کند و در نتیجه نمیتواند خوب راه برود. یعنی در حین راه رفتن دچار لنگیدن میشود.

درد مفصل ران بعد از تعویض مفصل لگن و ران کاملا و یا تا حد زیادی از بین میرود. علت این که گفته میشود “تا حد زیادی از بین میرود” اینست که بعضی از بیمارانی که دچار تخریب مفصل ران شده اند ممکن است مشکلات دیگری هم داشته باشند.

بطور مثال تعدادی از این بیماران تنگی کانال نخاعی و یا هرنی دیسک کمری هم دارند و این مشکلات میتوانند درد لگن را نشدید کنند. بعد از جراحی تعویض مفصل ران دردی که به علت ساییدگی مفصل ران ایجاد شده است کاملا از بین میرود ولی دردی که به علت تنگی کانال نخاعی و یا هرنی دیسک بین مهره ای در لگن حس میشده است بدون تغییر باقی میماند.

پس قبل از هر عمل جراحی تعویض مفصل لگن باید منشا درد به درستی مشخص شود. اگر علت درد لگن فقط خرابی مفصل ران باشد درد بعد از جراحی تعویض مفصل بطور کامل از بین میرود.

در فیلم زیر تاثیر جراحی تعویض مفصل لگن و ران بر درد توضیح داده میشود.

محدودیت حرکتی در مفصل

خراب شدن مفصل ران در ناحیه لگن موجب محدود شدن حرکات این مفصل میشود. علت اینست که این خرابی موجب میشود سر استخوان ران دیگر نتواند به راحتی در داخل حفره استابولوم حرکت کند. البته مقداری از این محدودیت حرکت میتواند مربوط به سفتی و غیر قابل انعطاف شدن رباط ها و تاندون های اطراف مفصل ران هم باشد.

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن و ران چون سر استخوان ران و کاسه استابولوم هر دو عوض شده اند حرکت مفصل به راحتی انجام میشود و محدودیت حرکت تا حد زیادی اصلاخ میشود.

البته گاهی اوقات ممکن است به علت تغییرات شدیدی که در استخوان های لگن و در بیومکانیک مفصل ران ایجاد شده و به علت کوتاه شدن شدید رباط ها و تاندون های اطراف مفصل، این محدودیت حرکت بعد از جراحی بطور کامل رفع نشود ولی میتوان گفت که تا حد زیادی بهبود میابد.

کوتاه بودن اندام

به علت تخریب سر استخوان ران و کاهش ارتفاع سر استخوان ران اندام تحتانی این بیماران در بسیاری اوقات کوتاه است. در مواردی مانند دررفتگی های مادرزادی مفصل ران این کوتاهی به علت جابجا شدن سر استخوان ران به سمت بالا است.

این کوتاهی پا میتواند موجب لنگش بیمار شود. با تعویض مفصل لگن و ران این کوتاهی بطور کامل و یا تا حد زیادی از بین میرود.

در صورتیکه کوتاهی در حد ۴-۳ سانتیمتر باشد در غالب موارد میتوان آن را تقریبا بطور کامل درمان کرد ولی  اگر میزان کوتاهی بیش از آن باشد ممکن است تصحیح کامل آن موجب بروز عوارضی مانند آسیب و فلج عصب سیاتیک شود.

در این موارد پزشک معالج با احتیاط عمل کرده و کوتاهی اندام را در تنها حد قابل قبولی جبران میکند.

در فیلم زیر تاثیر جراحی تعویض مفصل ران بر کوتاهی پا توضیح داده میشود.

لنگش

در تخریب مفصل ران بیمار در حین راه رفتن میلنگد. این لنگش به چهار علت یعنی درد، محدودیت حرکتی و کوتاهی اندام و ضعف عضلات لگن ایجاد میشود. در مورد سه علت اول بحث شد.

در تخریب مفصل ران، بیمار به علت درد، سال ها نتوانسته است خوب راه برود که نتیجه آن، ضعیف شدن عضلات لگن است. ضعف عضلات لگن موجب میشود بیمار نتواند خوب راه برود و به بیان دیگر در حین راه رفتن دچار لنگش میشود.

تعویض مفصل لگن و ران به خودی خود نمیتواند عضلات لگن را قوی کند ولی با از بین رفتن درد، بیمار میتواند بعد از انجام جراحی، نرمش های خاصی را تحت نظر پزشک معالج انجام داده و به وسیله آنها عضلات ضعیف شده را قوی کند. قوی شدن این عضلات میتواند لنگش بیمار را به نحو محسوسی بهبود داده یا کاملا از بین ببرد.

در فیلم زیر تاثیر جراحی تعویض مفصل ران بر لنگش توضیح داده میشود.

نمونه هایی از اعمال جراحی تعویض مفصل لگن ران

در فیلم زیر نمونه هایی از اعمال جراحی تعویض مفصل ران برای شما توضیح داده میشود. در این توضیحات خواهید دید که در این جراحی چگونه مفصل آسیب دیده ران با یک مفصل مصنوعی جایگرین میشود.

 

 

اگر قصد انجام جراحی تعویض مفصل لگن و ران دارید میتوانید با دانلود کتاب زیر خود را برای آن آماده کرده و دستورالعمل ها و مراقبت های قبل و بعد از جراحی را یاد بگیرید.

دانلود کتاب تعویض مفصل ران