نوبت دهی

نقش ورزش در سلامت سیستم حرکتی بدن چیست

یکی از مهمترین راه های داشتن یک بدن سالم و قوی داشتن تحرک بدنی زیاد از طریق انجام حرکات ورزشی است.

گذشته از تاثیری که ورزش میتواند در سلامتی سیستم قلبی عروقی، خلقی، گوارشی، پوست، هورمونی، کلیوی، ریوی و بسیاری قسمت های دیگر بدن داشته باشد ورزش از چند طریق میتواند به سلامت سیستم حرکتی بدن کمک کند که مهمترین آنها عبارتند از

  • افزایش تراکم استخوان ها
  • افزایش قدرت عضلات
  • افزایش انعطاف پذیری تاندون ها و لیگامان ها و در نتیجه افزایش دامنه حرکتی مفاصل

 

اگر میخواهید استخوان های قوی داشته باشید باید از آنها استفاده کنید. هر چه به استخوان نیروهای بیشتری اعمال شود قویتر میشوند.

دقیقاً به همین علت است که فضانوردانی که مدت زیادی در حالت بی وزنی بسر میبرند به علت کاهش فشار وزن بر روی استخوان هایشان بتدریج دچار پوکی استخوان میشوند.

همچنین کسانی که فعالیت بدنی کمی دارند و کم راه میروند کاهش تراکم استخوان پیدا میکنند. خانم ها بخصوص باید تاکید بیشتری از آقایان به سلامت استخوان های خود داشته باشند.

آنها باید سعی کنند بخصوص در دوران جوانی و میانسالی استخوان های قوی برای بدن خود بسازند چون در سنین بعد از یائسگی بیش از مردان در معرض از دست دادن تراکم استخوان هایشان قرار خواهند گرفت.

 پوکی استخوان در همه افراد مسن بوجود میاید. این روند در خانم ها در سنین بعد از ۵۰ سال شدت بیشتری میگیرد ولی اگر وقتی جوان هستید عادت به ورزش پیدا کنید و فعالیت بدنی خود را در سنین بالا هم ادامه دهید سرعت پیشرفت پوکی استخوان را کاهش خواهید داد.

گرچه اندازه و تراکم استخوان در هر فرد تابع ژنتیک اوست ولی بدست آوردن اندازه و تراکم حداکثر، نیازمند انجام فعالیت بدنی و ورزشی است.

 

پوکی استخوان و تاثیر سن و جنس

بهترین زمان برای اینکه استخوان های بدنمان را قوی کنیم زمان نوجوانی یعنی بین ۲۰-۱۰ سالگی است. استخوان ها در سنین ۳۰-۲۰ سالگی هم قویتر میشوند ولی در سالهای بعد از سی سالگی تراکم استخوان های بدن شروع به کاهش میکند.

مصرف سیگار و الکل این روند کاهش تراکم استخوان را تسریع میکند. حفظ تراکم استخوان برای زنان اهمیت بیشتری از مردان دارد چون تراکم استخوانهایشان نسبت به مردان در سنین پایینتری شروع به کاهش میکند، حتی وقتی استخوان هایشان حداکثر تراکم را دارند باز هم تراکم آنها از مردان کمتر است.

بارداری و شیردهی ممکن است تراکم استخوان خانمها را کاهش دهد. تراکم استخوان در سنین بعد از یائسگی باز هم کاهش بیشتری پیدا میکند. بهترین راه برای حفظ تراکم استخوان در خانم ها انجام فعالیت های بدنی منظم است.

بهترین این ورزش ها آنهایی هستند که در حالت ایستاده انجام میشوند و در هنگام انجام آنها استخوان ها و عضلات در مقابل نیروی جاذبه کار انجام میدهند.

 

ورزش چگونه مانع پوکی استخوان میشود

استخوان یک بافت زنده است. در بافت استخوانی سلول هایی وجود دارند که مرتباً استخوان نو میسازند. در کنار آن سلول هایی هم هستند که استخوان را جذب میکنند.

فعالیت همزمان این دو دسته سلول موجب میشود که بافت استخوان مرتبا نو شود. با انجام ورزش های بدنی مستمر موجب میشوید تا استخوان شما مرتباً در معرض نیروهای وارد از طرف جاذبه زمین و عضلات متصل به آنها قرار بگیرد و این نیروها سلول های استخوان را به نحوی تحریک میکنند تا در مجموع استخوان بیشتری ساخته شده و تراکم بافت استخوانی بیشتر شود.

 

مشاوره

چه ورزش هایی برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید است

بهترین فعالیت های بدنی و ورزشی برای بدن عبارتند از دویدن، جهیدن، کوه نوردی، ورزش های تیمی مثل فوتبال، بسکتبال و والیبال، ورزش های آئروبیک، تنیس و دیگر ورزش های با راکت، اسکی، اسکیت و ورزش های رزمی.

گرچه شنا و دوچرخه سواری برای سیستم قلبی و عروقی بسیار مفیدند ولی استخوان ها را خوب تقویت نمیکنند. باید روزی حداقل نیم ساعت و هفته ای حداقل چهار روز ورزش کرد.

البته ورزش بجز تقویت استخوان ها موجب افزایش قدرت عضلانی، بهتر شدن هماهنگی بین حرکات، بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، بهبود وضع روحی و بسیاری منافع دیگر هم میشود.

 

چگونه یک برنامه ورزشی درست و متعادل داشته باشیم

ااگر فعالیت ورزشی خود را محدود یک به ورزش خاص بکنیم تنها قسمتی از بدن ما فعالیت کافی خواهد داشت و تنها تعدادی از عضلات بدن قوی و سالم میمانند.

برای بدست آوردن بهترین نتیجه باید عادت کنیم ترکیبی از چند ورزش مختلف را در انجام دهیم. بطور مثال میتوانیم یک بار بدویم بار دیگر شنا کنیم و در آخر هفته هم به کوه نوردی برویم. به این ترتیب عضلات بدن به صورت های مختلفی تحت کشش قرار گرفته و قوی میشوند.

 

منافع برنامه ورزشی متعادل چیست

یک برنامه ورزشی متعادل که به این صورت تنظیم شده باشد منافع زیادی دارد بطور مثال

  • تمام قسمت های بدن را فعال نگه میدارد. تمام عضلات بدن و لیگامان ها و رباط ها بصورت متعادلی از ورزش تاثیر میپذیرند.
  • به شما کمک میکند تا از انجام یک ورزش یکنواخت خسته نشوید.
  • اگر در یک رشته ورزشی دچار آسیب شدید بطوریکه نتوانستید تا مدتی آن ورزش خاص را انجام دهید میتوانید به ورزش های دیگرتان ادامه دهید.

 

مثالی از یک برنامه ورزشی متعادل به این صورت است

  1. سی دقیقه ورزش آئروبیک سه بار در هفته. یک روز شنا، روز دیگر دویدن و روز دیگر تنیس
  2. سی دقیقه ورزش قدرتی با وزنه برای تقویت کردن تمام دسته های عضلات بدن، دو بار در هفته
  3. ۱۰-۵ دقیقه نرمش های کششی، هر روز

سخت ترین قسمت یک برنامه ورزشی شروع کردن آن است. نیازی نیست و نباید از همان روز اول خود را ملزم به انجام فعالیت ورزشی با حداکثر زمان و شدت بکنید. همیشه از زمان و شدت کم شروع کرده و بتدریج آن را اضافه کنید.

 

برنامه ورزش متعادل چیست

یک برنامه ورزشی درست و متعادل حداقل چهار جزء دارد. نرمش های آئروبیک، نرمش های کششی، نرمش های قدرتی و روش های آرامش. قبل از شروع هر ورزش یا نرمشی با پزشک خود مشورت کنید و به یاد داشته باشید که هر برنامه نرمشی را باید به تدریج و به آرامی انجام داد.
 

در ابتدا باید با مدت و شدت کم نرمش کرد و حرکات ساده را انجام داد و بتدریج و خیلی به آرامی مدت و شدت آنرا افزایش داد تا در این مدت بدن ما به انجام حرکات عادت کند. انجام نرمش ها به یکباره و زیاد موجب آسیب به بدن ما میشود. طبق یک قانون کلی بهتر است مدت و شدت انجام ورزش را هر هفته بیش از ده درصد اضافه نکنیم

 

نرمش های آئروبیک یا هوازی

 این دسته از نرمش ها برای حفظ سلامت قلب و ریه مفید است. همچنین وزن شما را هم متعادل نگه میدارد. در این نرمش ها ضربان قلب شما بالا میرود و تندتر نفس میکشید.

آنها را باید روزی ۳۰-۲۰ دقیقه و حداقل ۴-۳ روز در هفته انجام داد. انواع این نرمش ها عبارتند از راه رفتن، دوچرخه سواری و شنا، تردمیل یا دوچرخه ثابت

 نرمش آئروبیک

 

نرمش های کششی

 این دسته از نرمش ها به افزایش دامنه حرکتی مفاصل ما کمک میکنند. آنها عضلات، لیگامان ها و تاندون ها را تحت کشش تدریجی قرار میدهند و موجب میشوند مفاصل ما بهتر خم و راست شوند و در حین فعالیت درد نداشته باشند.

نرمش کششی

نرمش های کششی باید جزئی از نرمش هایی باشد که برای گرم کردن بدن و آماده کردن بدن قبل از انجام ورزش های سنگین تر بکار روند. بسیاری از نرمش هایی که تحت عنوان نرمش های صبحگاهی معروفند با این هدف طراحی شده اند.

حرکاتی که در یوگا یا تای چی انجام میشوند عمدتاٌ حرکات کششی هستند. در حین انجام حرکات کششی باید دقت کنیم که این حرکات را به آرامی انجام دهیم. هر کشش را حداقل ۱۵ ثانیه نگه داریم و کشش را تا حدی که ایجاد درد کند انجام ندهیم.

 

نرمش های قدرتی

 این دسته از نرمش ها قدرت عضلات و متعاقب آن قدرت استخوان ها را بیشتر میکنند. وقتی عضلات قوی داشته باشیم بهتر میتوانیم کارهای روزمره را بدون خسته شدن انجام دهیم و وقتی استخوان هی قوی داشته باشیم در حین زمین خوردن دچار شکستگی اندام نمیشویم.

نرمش قدرتی

برای انجام این نرمش ها حتماً نباید از وزنه استفاده کنیم بلکه در بسیاری موارد استفاده از وزن خود بدن کافی است.

نرمش های شنا روی زمین یا نرمش شکم یا ورزش با وزنه مثال هایی از این دسته نرمش ها است که برای تقویت عضلات طراحی شده اند. در انجام این نرمش ها باید بتدریج تعداد و سرعت و قدرت انجام نرمش را افزایش داد.

 

آرامش و ریلاکسیشن

این دسته از نرمش ها به کاهش فشار خون و تنظیم ضربانات قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند. یوگا و مدیتیشن مثال هایی از این روش ها هستند.
 
مثال ساده ای از این نرمشف نشستن و بستن چشم ها و تمرکز روی تنفس شکمی است.
 

زیلاکسیشن

سعی کنید هم از ورزش هایی که در فضای باز انجام میشوند استفاده کنید و هم از ورزش های سالنی. به این ترتیب وقتی وضعیت آب و هوا نامناسب است بهانه ای برای ورزش نکردن ندارید.
 
اگر تازه شروع به ورزش کرده اید و بعد از چند روز عضلاتتان درد گرفته است ورزش را رها نکنید. این درد بعد از مدتی از بین میرود. ولی اگرد درد شدید بود یا درد در مفاصل ایجاد شد ورزش را قطع کنید.
 
سعی کنید زمان مناسبی را برای ورزش انتخاب کنید. ورزش بلافاصله بعد از غذا خوردن یا ورزش در هوای نامساعد مناسب نیست.
 

به یاد داشته باشید که در حین نرمش بدن شما آب از دست میدهد. این آب را باید قبل، حین و بعد از ورزش با نوشیدن آب جبران کنید. سعی کنید سنگین ترین وعده غذایی شما صبحانه یا نهار باشد و شام را سبک میل کنید.

یک صبحانه خوب در اکثر افراد موجب کم شدن اشتها در بقیه روز میشود که بسیار مفید است. از دو ساعت قبل از خواب تا موقع خواب چیزی نخورید. غذاهایی که فیبر بیشتر دارند و میوه و سبزیجات بیشتر بخورید. از غذاهای آماده و غذاهای چرب، شیرین یا شور پرهیز کنید.

 

ورزش آیروبیک یا هوازی چیست

اگر میخواهید زندگی طولانی تر و بهتری داشته باشید انجام ورزش های آئروبیک میتواند به شما کمک کند. انجام منظم این نرمش ها تا حد زیادی میتواند از بروز بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، فشار خون، سکته مغزی، دیابت و بعضی از سرطان ها جلوگیری کند.

با انجام این نرمش ها میتوانید قدرت عضلات بدنتان را افزایش دهید، استخوان های قویتری داشته باشید، قابلیت انعطاف اندام هایتان بیشتر شود، وزن خود را کنترل کنید و از لحاظ روحی هم شاداب تر باشید.

ورزش هایی مانند راه رفتن، دویدن، کوه نوردی، دوچرخه سواری، شنا و قایق سواری جزو ورزش های آئروبیک یا هوازی محسوب میشوند.

 

ورزش های آئروبیک چطور سلامت شما را بهتر میکنند

ورزش یا نرمش یا تمرین های آئروبیک یا هوازی به معنای انجام حرکات ریتمیک و تکرار شونده به توسط اندام ها و عضلات بزرگ بدن است. مهمترین تاثیر این نرمش ها افزایش فعالیت عضلات، استخوان ها، قلب و ریه است و نتیجه افزایش فعالیت در این ارگان ها سالم تر شدن آنها است.
 
با انجام مداوم نرمش های آئروبیک، قلب شما قویتر شده و راحتتر میتواند نیاز عضلات شما را به اکسیژن تامین کند. اگر قصد دارید این نرمش ها را انجام دهید و مشکلاتی مانند بیماری های مزمن یا وزن زیاد دارید، سن شما بالا است یا سیگاری هستید بهتر است اول با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش هوازی

ورزش های آیروبیک را چگونه انجام دهیم

توجه به نکات زیر حائز اهمیت است.

  • برای بدست آوردن بهترین نتیجه باید در حین انجام ورزش تعداد ضربان قلب تان را به ۸۰-۶۰ درصد حداکثر میزان قابل قبول برسانید. این حداکثر میزان قابل قبول را میتوانید با کم کردن عدد سن تان از عدد ۲۲۰ بدست آورید مثلا اگر ۶۰ سال سن دارید حداکثر قابل قبول ضربان قلب شما ۱۶۰ ضربان در دقیقه است و در حین ورزش باید ضربان قلب خود را به ۱۳۰-۱۰۰ بار در دقیقه برسانید.
  • سعی کنید حداقل سه بار در هفته ورزش کنید.
  • در هر بار سعی کنید حداقل بیست دقیقه ورزش کنید.

 

روش انجام ورزش های آیروبیک چگونه است

بهترین روش اینست که در ابتدا پنج دقیقه بدن خود را گرم کنید. روش مناسب گرم کردن هم با راه رفتن سریع یا دویدن آهسته یا درجا است. سپس ورزش اصلی آئروبیک را انجام بدهید.

در انتها پنج دقیقه بدن خود را کم کم سرد کنید. منظور از سرد کردن انجام همان حرکاتی است که برای گرم کردن انجام داده ایم ولی این بار بتدریج از شدت آنها کم میکنیم تا بدن ما دوباره به حالت آرامش قبل از شروع ورزش برگردد.

اگر تازه ورزش آئروبیک را شروع کرده اید در ابتدا در هر جلسه پنج دقیقه آنرا انجام بدهید و به مرور زمان مدت آنرا افزایش دهید.

 

چگونه بدن خود را قابل انعطاف نگه داریم

از مهمترین عواملی که مانع آسیب اندام ها میشود حفظ قابلیت انعطاف بدن است. منظور از قابلیت انعطاف اینست که تمامی مفاصل بدن بتوانند براحتی در حداکثر دامنه حرکتی خود باز و بسته شوند.
 
عوامل متفاوتی میتوانند مانع حرکت طبیعی مفصل شوند که مهمترین آنها بافت نرم اطراف مفاصل یعنی کپسول مفصلی، لیگامان ها، تاندون ها و عضلات هستند.
 
وقتی مفاصل در انتهای دامنه حرکتی خود قرار میگیرند ( مثلاٌ زانو کاملاٌ خم میشود) این بافت ها تحت کشش قرار گرفته و در حداکثر طول خود قرار میگیرند و وقتی مفاصل در حالت استراحت قرار میگیرند ( مثلاٌ زانو صاف میشود) طول این بافت ها کم میشود.
 

ما در طول روز بندرت مفاصل خود را در حداکثر دامنه حرکتی شان قرار میدهیم. بخصوص در عصر حاضر که بسیاری شغل ها محدود به نشستن پشت میز است، انسان ها معمولاٌ فقط از قسمتی از دامنه حرکتی مفاصل خود استفاده میکنند.

نتیجه این وضعیت اینست که بتدریج بافت های نرم اطراف مفاصل به این حالت عادت میکنند. وقتی روزها و هفته ها عضلات و تاندون های اطراف مفصل در حالت طول کم باقی میمانند خود را با این وضع منطبق میکنند.

حال اگر به دلایلی فرد نیاز پیدا کند از تمام کارایی مفاصلش بهره ببرد ( مثلاً کارمند اداره ای را در نظر بگیرید که آخر هفته به دعوت دوستانش در بازی فوتبال آنها شرکت میکند یا خانمی که تصمیم میگیرد یک خانه تکانی اساسی کند) ناگهان این عضلات و لیگامان های تنبل شده را در حالت کشش حداکثر قرار میدهد.

نتیجه کار پاره شدن فیبرهای عضلات و تاندون ها و لیگامان ها و کپسول مفصلی است. این پارگی ها اکثراً خفیف و میکروسکوپی هستند ولی با ایجاد التهاب، موجب درد در موضع شده، بعد از چند روز فرد در بدنش احساس کوبیدگی و درد شدید میکند. مجبور میشود چند روز در منزل استراحت کرده و از کار غیبت کند و ممکن است برای همیشه قید ورزش را هم بزند.

راه اساسی اینست که بطور مداوم نرمش هایی را انجام دهیم بطوریکه بافت های ذکر شده را بطور کنترل شده ای تحت کشش قرار دهد تا وقتی به آنها نیاز داشتیم بتوانند یاریمان کنند. هرچه سن ما بالاتر میرود بدن ما بیشتر به انجام این نرمش ها نیاز پیدا میکند.
 

قبل از انجام ورزش های سنگین زمانی است که باید به یاد عضلات و لیگامان های خود بیاوریم که تا چه حد باید کش بیایند پس نرمش های کششی را باید حتماً قبل از انجام ورزش انجام دهیم.

این همان کاریست که ورزشکاران به آن گرم کردن بدن میگویند. با گرم کردن بدن قبل از انجام ورزش، عضلات و لیگامان های بدن خود را بتدریج و آرام آرام تحت کشش کنترل شده ای قرار میدهیم و آنها را آماده میکنیم تا در موقع ورزش بتوانند کار خود را بدرستی انجام دهند.

انجام نرمش های کششی نه تنها قبل از شروع ورزش لازم است بلکه انجام آنها بعد از اتمام ورزش هم مهم است و جلوی بسیاری از آسیب های ورزشی را میگیرد.

سرعت انجام نرمش کششی اهمیتی ندارد. حرکات باید آرام و کنترل شده باشند و باید از انجام حرکات جهشی پرهیز کنیم. قبل از شروع نرمش های کششی ابتدا چند دقیقه بسرعت راه میرویم یا به آرامی در جا میدویم. دقت کنید عضله سرد را تحت کشش قرار ندهید پس اول باید بدن را گرم کنید.

کشش را به آهستگی انجام دهید و آنرا ۳۰-۱۰ ثانیه نگه دارید تا بافت نرم اندام بتدریج کشیده شود. در هنگام کشش حرکات جهشی و سریع انجام ندهید. کشش باید بسیار آرام و کنترل شده باشد. آنقدر کشش ندهید که درد ایجاد شود.
 

در زیر تعدادی از نرمش های مناسب توضیح داده میشود.

 

کشش عضلات پشت ساق

به طرف یک دیوار بایستید. پا هایتان را کمی عقب برده و کف هر دو دست خود را به دیوار بزنید. زانو ی راست را به آرامی خم کنید تا تنه شما پایین بیاید. در همین حال سعی کنید کف پای چپ را روی زمین نگه داشته و زانو ی چپ را در حالت مستقیم حفظ کنید. این حالت را ۳۰-۱۵ ثانیه نگه دارید.

در حین انجام این نرمش احساس میکنید عضلات پشت ساق شما کشیده میشود. دقت کنید که در تمام مدتی که این نرمش را انجام میدهید باید کف هر دو پا یتان کاملاٌ روی سطح زمین باشد. این کار را برای طرف مقابل هم انجام دهید.

نرمش طبی

 

کشش ران

بنشینید. هر دو زانو را خم کرده و کف هر دو پا را به هم بچسبانید. سپس با کمک آرنج هایتان زانوانتان را به زمین نزدیک کنید.

نرمش طبی

 

کشش عضلات پشت ران

روی زمین بنشینید. پای چپ را کاملاً بکشید و کف پای راست را در سطح داخلی کشاله ران چپ قرار دهید. به جلو خم شوید تا دست هایتان به انگشتان پای چپ برسد.

این کار را خیلی به آرامی انجام دهید و خود را به جلو پرتاب نکنید. در حین انجام این نرمش احساس کشیدگی در عضلات پشت ران میکنید. این حالت را ۳۰-۱۵ ثانیه حفظ کنید.

نرمش طبی

 

کشش عضله چهارسر ران

در پشت یک صندلی یا رو به یک دیوار قرار گرفته و با هر دو دست پشتی صندلی یا دیوار را بگیرید تا تعادل شما برقرار شود. سپس زانو ی راست را خم کنید تا پاشنه شما به باسن برسد.

با دست راست مچ پا را گرفته و آنرا بالاتر بکشید. این حالت را ۳۰-۱۵ ثانیه حفظ کنید. در حین انجام این نرمش پا هایتان را نزدیک به هم نگه دارید. در حین انجام نرمش مستقیم بایستید و کمر تان را خم نکنید. این کار ار برای طرف مقابل هم انجام دهید.

نرمش طبی

 

کشش کشاله ران

بایستید و پا هایتان را به اندازه عرض شانه هایتان باز کنید. سپس پا ی چپ را جلوتر بگذارید. به آهستگی زانو ی چپ را خم کنید تا تنه شما پایین بیاید تا حدی که زانو ی راست شما به زمین برخورد کند.

در این حال زانو ی چپ شما باید کاملاٌ خم شده و پای راست شما کاملاٌ به عقب کشیده باشد. این حالت را ۳۰-۱۵ ثانیه حفظ کنید. برای طرف مقابل هم همین کار را تکرار کنید.

نرمش طبی

 

کشش کمر

به پشت دراز بکشید. زانو ی راست را خم کرده و با هر دو دست آنرا گرفته و به آرامی بطرف سینه تان بکشید. . این حالت را ۳۰-۱۵ ثانیه حفظ کنید. این حرکت را برای طرف مقابل هم انجام دهید.

 نرمش طبی

 

تنه به کنار

مستقیم بایستید و پا ها را کاملاً از هم باز کنید. زانوی چپ را خم کنید تا تنه شما به سمت چپ برود. ستون مهره را مستقیم و زانوی راست را در حالت کشیده نگه دارید. ۵ ثانیه در همین حالت بمانید و سپس به آهستگی به سر جای اول برگردید. این حرکت را ۶ بار برای هر پا انجام دهید.

نرمش طبی

 

  متقاطع

مستقیم بایستید. ساق های خود را بصورت ضربدری در کنار یکدیگر قرار دهید بطوریکه پا ها به هم نزدیک باشند. خم شوید و سعی کنید انگشتان پا هایتان را لمس کنید. ۵ ثانیه در همین حالت بمانید و سپس به آهستگی به سر جای اول برگردید. این حرکت را ۶ بار برای هر پا انجام دهید.

نرمش طبی

 

نشسته پاها باز

بنشینید و پا هایتان را کاملاٌ از هم باز کنید. هر دو دست خود را روی زانو یا مچ پای چپ بگذارید. چانه تان را هم تا آنجا که ممکن است به زانوی چپ نزدیک کنید.

زانو هایتان را مستقیم نگه دارید. ۵ ثانیه در همین حالت بمانید و سپس به آهستگی به سر جای اول برگردید. این حرکت را ۶ بار برای هر پا انجام دهید.

نرمش طبی

 

 کشش در حالت نشسته

بنشینید و هر دو پا را کاملاٌ کشیده در جلوی خود نگه دارید. به جلو خم شوید تا چانه تان تا حد ممکن به زانو نزدیک شود. ۵ ثانیه در همین حالت بمانید و سپس به آهستگی به سر جای اول برگردید. این حرکت را ۶ بار انجام دهید.

نرمش طبی

 

زانو به سینه

به پشت بخوابید. هر دو زانوی خود را با هم خم کنید. با هر دو دست ساق هایتان را گرفته و هر دو زانو را به طرف تنه بکشید و نزدیک کنید. ۵ ثانیه در همین حالت بمانید و سپس به آهستگی به سر جای اول برگردید. این حرکت را ۶ بار انجام دهید.

نرمش طبی

 

کشش بالای بدن

در حالت ایستاده یا نشسته انگشتان دو دست خود را در هم برده و در حالی که کف دست ها به طرف بالا است دست هایتان را به بالا بکشید.

نرمش طبی

 

کشش عضلات پشت بازو

بازوی راست را بالای سر برده و آرنج راست را خم کنید بطوریکه دست راست شما در پشت سرتان قرار گیرد. سپس با کف دست چپ آرنج راست را به آرامی به پشت سر خود فشار دهید. این کار را برای طرف مقابل هم انجام دهید.

نرمش طبی

 

کشش کتف و شانه

بازو ی راست را بالا ببرید تا در حالت افقی قرار گیرد. ارنج راست را خم کنید. با کف دست چپ و به آرامی آرنج راست را به طرف سینه تان بکشید. این حالت را ۳۰-۱۵ ثانیه حفظ کنید. این حرکت را برای طرف مقابل هم انجام دهید.

نرمش طبی