نوبت دهی

کندروسارکوم چیست

کندروسارکوم Chondrosarcoma یک تومور بدخیم یا سرطان بدخیم استخوان است که جنس سلول های سازنده آن از غضروف است. این تومور میتواند در داخل استخوان یا در سطح آن تشکیل شود. سن بروز آن در بالغین است و بندرت در نوجوانان و جوانان دیده میشود.

این تومور معمولاً رشد آرامی داشته و بیشتر در استخوان های لگن، شانه و ران و بازو دیده میشود. گاهی اوقات در بیمارانی که تومور خوش خیم غضروفی به نام انکندروم دارند ممکن است این تومور سرطانی بوجود آید.

 

علائم کندروسارکوم

درد مهمترین علامت این تومور است که ممکن است در شب یا حین فشار دادن به استخوان مبتلا بیشتر شود. گاهی تورم در اندام و در محل تومور دیده میشود. گاهی استخوان مبتلا در محل تومور آنقدر ضعیف میشود که در اثر یک ضربه کوچک شکسته میشود.

وقتی تومور در اندام تحتانی است ممکن است موجب لنگش شود و وقتی نزدیک مفصل است ممکن است محدودیت حرکتی ایجاد کند. اگر در لگن بروز کند ممکن است موجب فشار به مجاری ادراری و ایجاد علائمی مثل تکرر ادرار کند.

 

تشخیص کندروسارکوم

 پزشک ارتوپد از رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن، ام آر آی، اسکن استخوانی برای تشخیص و بررسی توده سرطانی استفاده میکند.

نمونه برداری از توده استخوانی و بررسی آن توسط پاتولوژیست تشخیص قطعی را مشخص میکند. گاهی سلول های سرطانی به ریه کسترش پیدا میکنند پس رادیوگرافی از قفسه سینه ممکن است به تشخیص کمک کند.

 کندروسارکوم

درمان کندروسارکوم

مهمترین روش های درمانی کندروسارکوم عبارتند از :

 شیمی درمانی

شیمی درمانی تاثیر زیادی در کندروسارکوم ندارد ولی در بعضی موارد که تومور خیلی مهاجم است بکار برده میشود.

 جراحی

در حین جراحی بافت سرطانی با مقداری از استخوان سالم اطرافش برداشته میشود. محل خالی شده یا با یک فلز که به جای استخوان گذاشته میشود جایگزین میشود ( مثلاً استفاده از مفصل مصنوعی وقتی تومور در نزدیک مفصل بوده است) و یا از پیوند استخوان برای جایگزین شدن استخوان از دست رفته استفاده میشود.

گاهی اوقات وسعت رشد تومور آنقدر زیاد است که به مناطق زیادی از اندام منتشر شده است و یا عروق و اعصاب اندام را به شدت آسیب زده است. در این موارد ممکن است بهترین راه برای بیمار قطع عضو باشد.