نوبت دهی

کیست ساده استخوان چیست

کیست ساده استخوان Unicameral (Simple) Bone Cyst یا UBC یک تومور خوش خیم است و بطور خیلی ساده یک حفره است که در داخل استخوان تشکیل شده و در داخل آن از یک مایع کاهی رنگ پرشده است.

این تومور خوش خیم بیشتر در سنین زیر بیست سال دیده میشود. معمولاً در بالای استخوان بازو یا ران بوجود میاید ولی گاهی در لگن، استخوان تالوس یا پاشنه هم دیده میشود. علت این بیماری ناشناخته است.

 

علائم کیست ساده استخوان

 اکثر این تومور ها علامتی ندارند. بعضی از آنها بطور تصادفی و در حین عکس برداری از اندام به منظور دیگری دیده میشوند.

بعضی دیگر ممکن است هیچوقت تشخیص داده نشوند. اگر دیواره استخوان به علت وجود کیست، خیلی نازک شده باشد ممکن است در حین فعالیت بدنی یا راه رفتن درد ایجاد شود.

ممکن است استخوان به علت کیست آنقدر ضعیف شود که بشکند. تشخیص این تومور معمولا با استفاده از رادیوگرافی ساده است. در عکس تهیه شده یک حفره توخالی استخوانی با دیواره مشخص دیده میشود.

کیست استخوان
در تصویر رادیوگرافی بالا تیره شدن استخوان بازو بر اثر تشکیل کیست بزرگی در داخل آن دیده میشود

 

درمان کیست ساده استخوان

 اگر کیست کوچک بوده و علامتی نداشته باشد ممکن است نیازی به درمان نباشد. در این موارد پزشک ارتوپد فقط بیمار را تحت نظر میگیرد.

اگر توده به قدری بزرگ باشد که خطر شکسته شدن استخوان زیاد باشد یا توده دردناک باشد یا توده در حال بزرگ شدن باشد معمولاً پزشک تصمیم به درمان میگیرد.

یکی از روش های درمان اینست که با استفاده از سوزن های کلفت و مخصوصی که از راه پوست به داخل حفره فرستاده میشود داروی کورتیکوستروئیدی را درون حفره تزریق میکنند.

در روش دیگر پزشک ارتوپد از طریق سوزن گفته شده استخوان های ریز شده ای را که از بانک استخوان گرفته شده و با مغز استخوان مخلوط شده ( این مغز استخوان از ناحیه لگن خود بیمار گرفته میشود) به داخل کیست تزریق میکند تا کیست پر شود. ممکن است تا بهبودی کامل لازم باشد اقدامات ذکر شده چند بار تکرار شوند.

بانک استخوان محلی است که در آن استخوان هایی را که از افراد فوت شده میگیرند آماده کرده و در شرایط خاصی نگهداری میکنند تا برای بیماران استفاده شوند.

 گاهی اوقات دکتر معالج تصمیم میگیرد درمان را بصورت جراحی باز انجام دهد. در این موارد در حین جراحی، قسمتی از استخوان روی کیست برداشته شده و داخل آن ابتدا تراشیده شده و سپس با استخوان هایی که از بانک استخوان گرفته شده پر میشود.

در صورتیکه استخوانی که این تومور را دارد شکسته شود برحسب محل شکستگی ممکن است پزشک ارتوپد تصمیم به جراحی یا درمان غیرجراحی بگیرد.