نوبت دهی

احیاء قلبی عروقی چیست و چگونه انجام میشود

وقتی فردی که بدنبال تصادف، سقوط از ارتفاع، حوادث ورزشی یا اتفاقات موقع کار دچار آسیب های شدیدی در اندام ها میگردد ممکن است همزمان با این آسیب ها دچار بیهوشی و یا ایست قلبی تنفسی هم بشود.

این ایست قلبی میتواند به علت خونریزی شدید، آسیب به قلب و یا سکته قلبی بوجود آید. مشکلات تنفسی میتواند به علت آسیب های شدید دستگاه تنفسی بوجود آید و بیهوشی بیمار ممکن است بدنبال ضربات شدید به سر و یا پس از ایست قلبی ایجاد شود.

در مواجهه با بیماری که بعد از حادثه بیهوش شده باید چه اقدامات اولیه ای انجام داد.

 

مواجهه با بیمار

اولویت اصلی همیشه حفظ جان بیمار است و چیزی که میتواند به سرعت جان بیمار را در معرض خطر قرار دهد ایست قلبی است. فقط چند دقیقه قطع ضربان قلب میتواند موجب مرگ مغزی شود پس باید به سرعت وارد عمل شد.

احیاء قلبی عروقی

پس هر گاه فردی را دیدید که بیهوش است صرف نظر از اینکه چه آسیب های دیگری به او وارد شده است اولین اقدامی که باید انجام شود بررسی وضعیت تنفس اوست. در صورتی که نفس نمیکشد باید فورا احیاء قلبی عروقی شروع شود.

کمک های اولیه به بیماری که دچار ایست قلبی شده را احیاء قلبی عروقی یا سی پی آر CardioPulmonary Resuscitation CPR میگویند.

در برخورد با بیماری که بعد از حادثه بیهوش شده و حرکت نمیکند و نفس نمیکشد نیازی به بررسی نبض بیمار نیست چون اگر هم نبض وجود داشته باشد ممکن است آنقدر ضعیف باشد که به دست نخورد. پس در این وضعیت بدون تاخیر و بدون کنترل نبض، ماساژ قلبی را شروع کنید.

در انجام احیای قلبی عروقی توصیه اینست که اگر آموزش مناسبی از قبل برای این کار ندیده اید فقط به انجام ماساژ قلبی به اندازه ۱۰۰ بار در دقیقه اکتفا کرده و کاری به تنفس بیمار نداشته باشید ولی اگر آموزش دیده باشید ابتدا ۳۰ مرتبه به قلب بیمار فشار میاورید و سپس به سراغ سیستم تنفس وی میروید.

 

اساس شروع احیای قلبی عروقی

مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید

۱- اول ببینید آیا فرد هوشیار است یا بیهوش شده است

۲- اگر به نظر میرسد بیهوش است شانه او را تکان داده و از او بپرسید آیا حالش خوب است؟

۳- اگر فرد جوابی نداد و شما دو نفر هستید یک نفر باید بسرعت به اورژانس تلفن بزند و نفر دیگر احیا را شروع کند. اگر یک نفر هستید و دسترسی سریع به تلفن دارید اول با اورژانس تماس بگیرید و بعد احیا را شروع کنید مگر اینکه فکر کنید بیمار در شرف خفه شدن است . در این وضعیت باید اول به مدت یک دقیقه عملیات احیا را انجام داد و سپس با اورژانس تماس تلفنی گرفت

2131 10

۴- اگر دستگاه دفیبریلاتور قلبی در اختیار شما است ابتدا یک شوک به بیمار بدهید و سپس احیای قلبی عروقی را شروع کنید.
 

احیاء قلبی عروقی چگونه انجام میشود

احیای قلبی عروقی سه مرحله دارد. قبلا این مراحل را ABC مینامیدند ولی امروزه با توجه به اهمیت بیشتر سیستم قلبی عروقی، احیای قلبی در مرتبه اول قرار گرفته و مراحل را CAB مینامند. این حروف مخفف کلمات زیر هستند.

  • Circulation : در این مرحله سیستم جریان خون با انجام ماساژ قلبی احیا میشود
  • Airway : در این مرحله راه تنفسی بیمار در صورت انسداد باز میشود
  • Breathing : در این مرحله به بیمار تنفس داده میشود

 

ماساژ قلبی

  1. بیمار را به پشت بر روی یک سطح صاف و محکم ( مثلا روی زمین) قرار دهید
  2. در کنار سر و گردن بیمار زانو بزنید
  3. پاشنه یک مچ دست خود را در وسط قفسه سینه بیمار و بین دو سینه او قرار دهید و پاشنه مچ دست دیگر را روی پشت دست اول قرار دهید. در حالیکه هر دو آرنج شما کاملا صاف و مستقیم است طوری بالای قفسه سینه بیمار قرار گیرید که شانه های شما درست بالای آن قرار گیرد
  4. وزن کل تنه خود را بر روی کف دست ها انداخته و به سینه بیمار مستقیم فشار وارد کنید بطوریکه قفسه سینه حدود ۵ سانتیمتر پایین برود و سپس فشار را بلافاصله بردارید. این ریتم را ۱۰۰ بار در دقیقه تکرار کنید. این یعنی کمی کمتر از دو فشار در ثانیه

 

2131 1

مشاوره

2131 2

2131 8

2131 9

 

راه تنفس

  1.  اگر در زمینه احیای قلبی عروقی آموزش دیده اید بعد از انجام ۳۰ فشار به قفسه سینه سر بیمار را به عقب برده و چانه او را به بالا بکشید
  2.  در عرض ۱۰-۵ ثانیه تنفس بیمار را ارزیابی کنید. به حرکات قفسه سینه نگاه کنید، به صدای تنفس وی گوش کنید و سعی کنید جریان هوای خارج شده از دهان و بینی بیمار را روی گونه خود احساس کنید. اگر بیمار نفس نمیکشد تنفس دهان به دهان را شروع کنید

2131 5

2131 4

 

تنفس

  1.  برای تنفس دهان به دهان با شست و سبابه یک دست خود بینی بیمار را بسته و دهان خود را باز کرده و کاملا بر روی دهان بیمار گذاشته به طوری که فاصله ای بین آنها نباشد. یک بازدم به طول یک ثانیه داده و نگاه کنید که آیا با این کار قفسه سینه بیمار بالا میاید. اگر بالا آمد دم دوم را بدهید.
  2.  دوره های ۳۰ فشار به قفسه سینه و دو تنفس را ادامه دهید
  3. اگر بیمار بعد از دو دقیقه حرکت نکرد و دفیبریلاتور در اختیار شما است یک شوک به او بدهید. سپس دو دقیقه دیگر ماساژ و تنفس بدهید و اگر باز جواب نگرفتید شوک دوم را بدهید.
  4. آنقدر عملیات احیا را ادامه دهید تا یا بیمار تکان بخورد و یا پرسنل اورژانس برسند

2131 6

2131 7