نوبت دهی

تعویض مفصل لگن بدنبال سیاه شدن سر استخوان ران در یک جوان بیست و سه ساله

 این بیمار به توسط دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی” تحت درمان قرار گرفته است

 بیمار مرد ۲۳ ساله ای است که از حدود دو سال قبل دچار درد لگن در ناحیه مفصل ران شده است. شدت درد در حال افزایش بوده و اخیرا به حدی رسیده است که هر روز احساس شده و در حین راه رفتن معمولی هم وجود دارد. در زیر رادیوگرافی ساده لگن بیمار دیده میشود.

آرتروز لگن

 همانطور که در تصویر بالا دیده میشود مفصل ران راست تقریبا از بین رفته است. حدود نیمی از سر استخوان ران خورده شده، غضروف مفصلی کاملا از بین رفته و عملا چیزی به نام فاصله مفصلی وجود ندارد.

کیست های استخوانی متعددی در سر استخوان ران و استخوان بالای حفره استابولوم بوجود آمده است. وقتی مفصل ران به این وضعیت میرسد بیمار دچار محدودیت حرکتی شدید و لنگش شده و هر حرکتی در مفصل ران وی درد شدیدی را بوجود میاورد.

بیمار ذکر میکند که ناراحتی او از دو سال قبل با احساس درد و لنگش در لگن شروع شده بود که در ابتدا به آن اهمیتی نداده ولی بعد از گذشت چند ماه و با مراجعه به پزشک تشخیص سیاه شدن سر استخوان ران برای وی داده شده است. وی سابقه مصرف داروهایی راه میدهد که در کلاس های ورزشی بدنسازی از طرف بعضی دوستانش به وی پیشنهاد شده است.

متاسفانه تعداد زیادی از جوان هایی که دچار نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران میشوند سابقه مصرف مواد یا داروهایی را میدهند که بدون آنکه بدانند حاوی کورتن هستند. بعضی از این مواد آنهایی هستند که به صورت پودر یا قرص و به نام مکمل غذایی به فرد پیشنهاد شده و به وی گفته میشود که با مصرف آنها عضلات بزرگتر و قویتری خواهد داشت. بعضی ها هم از داروهای تزریقی بدین منظور استفاده میکنند.

دسته دیگر کسانی هستند که تحت تاثیر تبلیغات نادرست موادی را برای افزایش وزن مصرف میکنند. البته وزن آنها بسرعت افزایش پیدا میکند ولی تعداد زیادی از آنها دچار سیاه شدگی سر استخوان ران هم میشوند.

عامل عمده ایجاد نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران بعد از استفاده از این مواد وجود کورتیکواستروئید یا کورتون در آنها است.

متاسفانه بیمار ما با مصرف این مواد خود را در معرض آسیب شدیدی در مفصل ران قرار داده بود. مفصل بشدت تخریب شده و فعالیت بدنی بیمار را بشدت محدود کرده بود.

خوشبختانه برای این بیماران راه حل مناسبی وجود داشت که میتواند وی را مجددا به زندگی سالم برگرداند و آن تعویض کامل مفصل ران است. بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت. تصویر بعد از جراحی در زیر دیده میشود.

تعویض مفصل لگن و ران

 تصویر بالا نشان میدهد که سر استخوان ران با یک سر فلزی تعویض شده و سطح درونی حفره استابولوم با یک کاسه فلزی پوشانده شده که با دو پیچ به استخوان لگن بیمار متصل شده است.

بیمار روز بعد از جراحی با کمک دو عصای زیر بغل، بدون احساس درد شروع به راه رفتن کرده و بعد از سه هفته عصا را کنار گذاشت. پس از گذشت سه ماه از عمل جراحی لنگش بطور کامل از بین رفت. بیمار اکنون میتواند به راحتی و بدون احساس درد و لنگش راه برود، از پله استفاده کند، بدود، دوچرخه سواری و شنا کند و حتی کوهنوردی کند.

برای مطالعات بیشتر به “مجموعه مقالات تعویض مفصل ران” مراجعه کنید.

مشاوره