نوبت دهی

شکستگی ستون مهره سینه ای و کمری

شکستگی ستون مهره آسیب بسیار جدی و بالقوه خطزناکی است. شایعترین شکستگی های ستون مهره در مهره های سینه ای و کمری اتفاق میفتد و علت این شکستگی ها در اغلب اوقات تصادفات وسایل نقلیه و سقوط از ارتفاع است. این شکستگی ها البته در ورزش های پر تحرک و در درگیری های مسلحانه هم دیده میشود.

 

آسیب شناسی شکستگی کمر

 گاهی اوقات شکستگی بدون اینکه ضربه شدیدی به فرد وارد شود ایجاد میگردد. مثلاً در افرادی که دچار پوکی استخوان هستند و یا در ابتلا به بعضی تومورهای ستون مهره به علت ضعیف شدن استخوان ممکن است این شکستگی حتی در حین انجام فعالیت های روزانه هم ایجاد شود.

شکستگی ستون مهره سینه ای و کمری در مردان چهار برابر زنان دیده میشود. به علت اینکه بیمارانی که دچار این شکستگی ها شده اند ضربات شدیدی را تحمل کرده اند در بسیاری اوقات همراه با این شکستگی ها شکستگی در دیگر اندام ها یا آسیب در دیگر ارگان ها هم دیده میشود. نخاع از داخل ستون مهره عبور میکند و در این شکستگی ها در معرض خطر است.

انواع شکستگی کمر
انواع شکستگی کمر

 

 انواع شکستگی ستون مهره کمری

 این شکستگی ها بر حسب اینکه شکل شکستگی چگونه است یا اینکه آیا نخاع هم آسیب دیده یا خیر به انواع متفاوتی تقسیم بندی میشوند. انواع عمده این شکستگی ها عبارتند از

 

شکستگی های کمپرشن  Compression fracture 

در این نوع شکستگی جلوی مهره دچار شکستگی شده و ممکن است خرد شده و ارتفاع آن کم شود ولی قسمت پشتی مهره سالم است. این شکستگی ها معمولاً پایدار بوده و بدون عارضه عصبی هستند. (تصویر ۱)

شکستگی مهره

شکستگی های انفجاری Axial burst fracture

شکستگی هم در جلو و هم در پشت مهره است و معمولاً به علت سقوط از ارتفاع و برخورد به زمین با پاشنه پا است. (تصویر ۲)

شکستگی مهره

شکستگی های فلکشن دیستراکشن Flexion distraction fracture

در این نوع شکستگی مهره ها از هم جدا میشوند. مثلاً موقعی که تصادف اتومبیل بصورت شاخ به شاخ است و در حین تصادف قسمت بالایی ستون مهره به جلو حرکت میکند ولی قسمت پایینی آن به علت بسته بودن کمربند ایمنی در سر جایش ثابت مانده است این شکستگی میتواند ایجاد شود. (تصویر ۳)

 

شکستگی زائده عرضی مهره Transverse process fracture

این شکستگی ها زیاد شایع نیستند و به علت چرخش یا خم شدن به کنار ایجاد میشوند و معمولاً پایدار هستند.

 

شکستگی دررفتگی Fracture-dislocation

در این شکستگی ها مهره ها هم جابجا میشوند. این شکستگی ها ناپایدار بوده و معمولاً با آسیب های نخاع همراه هستند. (تصویر ۴)

 شکستگی در رفتگی مهره
شکستگی در رفتگی مهره

 

علائم شکستگی کمر

مهمترین علامت این شکستگی ها درد شدید ستون مهره است که با حرکت شدیدتر میشود. وقتی آسیب نخاع هم ایجاد میشود ممکن است علائمی مثل بیحسی، گزگز شدن، ضعف یا اختلال در دفع ادرار و مدفوع بوجود آید. تشخیص نوع شکستگی و آسیب های همراه معمولاً با استفاده از رادیوگرافی ساده و سی تی اسکن و ام آر آی صورت میگیرد.

مشاوره

 

شکستگی مهره کمر

شکستگی مهره کمر

 درمان شکستگی ستون مهره کمری و سینه ای

 اکثر شکستگی های کمپرشن و انفجاری با پوشیدن یک بریس به مدت ۱۲-۶ هفته بهبود میابند.

در مواردی که این شکستگی ها بسیار شدید بوده و استخوان خرد شده باشد یا به علت خرد شدگی مهره ارتفاع آن خیلی کم شود یا مهره ها در محل شکستگی خیلی زاویه دار شوند و یا آسیب عصبی مهمی به علت تحت فشار گرفتن اعصاب نخاعی بوجود آید پزشک جراح ارتوپد ممکن است تصمیم به عمل جراحی بگیرد.

در حین جراحی قطعات استخوان که به اعصاب فشار وارد میکنند به کنار میروند یا برداشته میشوند و سپس شکستگی به توسط وسایلی پایدار میشود.

در شکستگی های فلکشن دیستراکشن در صورتیکه آسیب فقط در مهره و بصورت شکستگی باشد درمان معمولاً غیر جراحی و با استفاده از بریس بمدت ۱۲ هفته است.  در صورتیکه آسیب شامل پاره شدن لیگامان های پشتی ستون مهره باشد معمولاً نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

درمان شکستگی های زائده عرضی مهره معمولا بدون نیاز به عمل جراحی است. شکستگی- دررفتگی های ستون مهره ناپایدارند و معمولاً همراه با آسیب های عصبی بوده و نیاز به جراحی دارند.

 

جراحی شکستگی کمر

هدف درمان جراحی این شکستگی ها برداشتن فشار از روی اعصاب و جااندازی شکستگی ها است بطوریکه بیمار در کمترین زمان ممکن راه اندازی شود.

جراحی ممکن است با شکاف هایی در پشت یا کنار یا جلوی تنه انجام شود. برای بیحرکت کردن شکستگی در حین جراحی از وسایل فلزی متفاوتی مانند انواع پیچ و میله استفاده میشود.