نوبت دهی

بیماری های عروقی دست کدامند

مشکلات عروقی دست و انگشتان دست میتوانند باعث مشکلات عدیده ای برای فرد شوند و تشخیص این بیماری ها در بسیاری مواقع با تاخیر صورت میگیرد

 

آناتومی کاربردی

شریان ها یا سرخرگ ها خون تازه را از قلب به اندام ها رسانده و ورید ها یا سیاهرگ ها خون کم اکسیژن را مجددا به قلب و ریه بازمیگردانند.

از ساعد دو شریان رادیال و اولنار به کف دست رفته و سپس از کف دست شریان ها به تک تک انگشتان رفته و وریدها از آنها برمیگردند. هر انگشت در دو طرف خود دو سرخرگ دارد. نبض شریان های رادیال و اولنار را میتواند در دو طرف مچ دست لمس کرد.

 شریان های دست و انگشتان
شریان های دست و انگشتان

 

بیماری های عروقی دست چه عللی دارند

رگ های دست به پنج علت عمده بیمار میشوند که شامل ضربه، فشار، بسته شدن، تومور و اسپاسم عروقی است. مشکلات عروقی در بیماران مبتلا به دیابت، افزایش فشار خون و نارسایی کلیه و در کسانی که از ابزارهای ویبراتور و لرزاننده استفاده میکنند و در مصرف کنندگان سیگار بیشتر دیده میشود.

مشکلات زیر بطور شایعی موجب بیماری عروقی در دست میشوند
 

ضربه : گاهی اوقات ضربات نافد دست مثل ورود اجسام تیز موجب آسیب عروق دست میشوند و یا حتی ممکن است ضربات غیر نافذ موجب آسیب به لایه داخلی رگ شده و بدنبال آن با ایجاد لخته در مسیر رگ، جریان خون درون آن دچار مشکل شود

آنوریسم : آنوریسم Aneurysm نوعی ضعیف شدن جدار رگ است که موجب میشود رگ در یک ناحیه مثل بادکنک گشاد و متورم شود. با ایجاد جریان های گردابی در درون این حوضچه های خونی ممکن اس لخته هایی درون آنها تشکیل شده و این لخته ها با رفتن به مویرگ های کوچکتر انگشت موجب اختلال در جریان خون آنها شوند

آنورسم شریان های کف دست
آنورسم شریان های کف دست

 

تغییر شکل های عروقی : گاهی اوقات شریان ها و وریدهای کنار هم دچار اتصال کوتاه میشوند یعنی مسیری فرعی این دو را به هم متصل میکند. به این ترتیب خون شریانی بدون عبور از بافت ها مستقیما به ورید میرود. به این وضعیت شانت میگویند.

وقتی جریان خون زیادی بین شریان و ورید شانت Shunt میشود موجب بروز علائمی مانند درد، تعریق زیاد در ناحیه، احساس سنگینی، گرم شدن ناحیه، پرمویی محل و حتی خونریزی خودبخودی در ناحیه میشود.

بیماری یا فنومن رینود : در بیماری رینود به علت اسپاسم و تنگ شدن عروق خونی دست و انگشتان، انگشتان احساس سرما کرده و درد کرده و رنگ پریده و سپس کبود و سپس قرمز میشوند.

اسپاسم رگ در این بیماری معمولا به علت در معرض قرار گرفتن بیمار در مقابل سرما یا دود سیگار ایجاد میشود.

 مسیر شریان های دست در یک تصویر آنژیوگرافی
مسیر شریان های دست در یک تصویر آنژیوگرافی

علائم بیماری های عروقی دست چیست

گرچه بیماری عروقی به هر علتی باشد ممکن است علائم خاصی داشته باشد، علائم مشترکی کمابیش در همه این بیماری ها دیده میشوند که عبارتند از

  • درد
  • تغییر رنگ نوک انگشت
  • ایجاد زخم در نوک انگشت که خوب نمیشود
  • عدم تحمل به سرما
  • بیحسی یا احساس گزگز در انگشت
  • تورم موضعی در اطراف رگ

برای تشخیص علت بوجود آوردنده اختلال عروقی دست از روش هایی مانند سونوگرافی داپلر، ام آر آی و آنژیوگرافی استفاده میشود.