نوبت دهی

نقرس کاذب چه نوع بیماری است

 نقرس کاذب یک بیماری مفصلی است که در آن مانند نقرس کریستال هایی در مفصل رسوب میکنند ولی در این بیماری بجای اسید اوریک این کریستال های فسفات کلسیم است که در درون مفصل و بافت های اطراف مفصل رسوب میکنند.

رسوب پیروفسفات کلسیم در مفصل ممکن است کاملا بدون علامت باشد، ممکن است موجب التهاب مزمن مفصل شود و یا ممکن است بصورت یک التهاب ناگهانی مفصل و شبیه به حمله نقرسی باشد.

گاهی اوقات در این بیماری کریستال های پیروفسفات کلسیم در بورس ها و یا در تاندون ها رسوب کرده و موجب التهاب آنها میشوند.

645 1
کریستال های نوک تیز پیروفسفات کلسیم

 

این بیماری بیشتر در سنین بالا دیده میشود و ممکن است زمینه بروز خانوادگی داشته باشد. نقرس کاذب یکی از علل شایع التهاب حاد و ناگهانی مفصل در سنین بالا است. نقرس کاذب در مبتلایان به دیابت، هموکروماتوز، نقرس و هیپرپاراتیروئیدی بیشتر دیده میشود.

علائم نقرس کاذب چیست

همانطور که گفته شد بیماری در اکثر اوقات بدون علائم بالینی خاصی است و فقط در رادیوگرافی مفصل رسوب کلسیم در غضروف مفصل دیده میشود.

در حالات مزمن علائم تخریب مفصل کمابیش مانند آرتروز ولی شدیدتر از آن است و در مفاصل زانو، مچ دست، شانه و مفصل ران ایجاد میشود.

در حالات حاد علائم بصورت درگیری یک یا تعداد معدودی مفصل بخصوص در زانو و شبیه به حملات نقرس ولی خفیف تر از آن و بصورت درد و تورم مفصل است. مفصل متورم، گرم و دردناک میشود و هر گونه حرکت مفصل شدت درد را افزایش میدهد.

در حین حملات تب ایجاد میشود. تشخیص این بیماری با آسپیراسیون مفصل (کشیدن مایع مفصلی) است که در آن میتوان کریستال های فسفات کلسیم را مشاهده کرد.

645 2
رسوب کلسیم در غضروف مفصل زانو

 

درمان نقرس کاذب چیست

درمان بیماری بصورت کشیدن مایع مفصلی، استفاده از داروهای ضد التهابی، تزریق کورتیکوستروئید در درون مفصل، استفاده از کورتیکوستروئید بصورت خوراکی یا تزریقی و احتمالا استفاده از کلشی سین است.

حملات حاد این بیماری معمولا در عرض ده روز فروکش میکنند. در بعضی از بیماران تخریب پیشرونده مفصل ایجاد میشود.