نوبت دهی

کیفوپلاستی چه نوع جراحی ستون مهره است

افراد مبتلا به پوکی استخوان یا استئوپوروز همیشه در خطر شکستگی های مرضی یا پاتولوژیک در ستون مهره هستند. مهره های ستون فقرات که بر اثر پوکی استخوان ترد و شکننده شده اند زیر فشار وزن قسمت های بالایی خرد شده و در خودشان فرو میروند.

این خرد شدگی مهره ها موجب میشود ستون فقرات بتدریج به سمت جلو قوس بردارد و شکل معروف قد خمیده ای که بعضی از افراد مسن دارند به علت همین روند ایجاد میشود.

شکستگی ستون مهره

 قد خمیده ما سهلت نماید اما      بر چشم دشمنان تیر از این کمان توان زد   “حافظ”

این قد خمیده اکثرا ما را به یاد کوهی از حکمت در بزرگسالان ما بخصوص مادربزرگ های ما میندازد و مانند هر چیز دیگر آنها دوست داشتنی است ولی میتواند مشکلات عدیده ای را هم مانند کمردرد، اختلال در خوابیدن، اشکال در کارآیی ریه و دستگاه گوارش برای آنها ایجاد کند.

کیفوپلاستی یا کایفوپلاستی Kyphoplasty میتواند شکل مهره کلاپس شده و تغییر شکل یافته را تا حدی به حالت قبل برگرداند.

 

آناتومی کاربردی

مهمترین قسمت مهره که به آن جسم مهره Vertebral body میگویند به شکل استوانه ای کم ارتفاع است. در پوکی استخوان جسم مهره بیش از ساختمان های پشتی آن ترد و شکننده میشود.

بنابراین مفاصل فاست معمولا بدون مشکل باقی میمانند ولی به علت اینکه جسم مهره پوک تر میشود شکستگی های مکرر و متعدد در آن موجب میشود زیر بار فشار قسمت های بالایی، در خود فرو رفته و کلاپس کند.

چون قسمت های پشتی مهره و مفاصل فاست سالم میمانند این کلاپس حول محور مفاصل فاست صورت گرفته و در نتیجه قدام یا جلوی جسم مهره بیشتر در خود فرو رفته و ارتفاع کم میکند. همین امر موجب میشود ستون فقرات بتدریج بصورت خمیده به جلو و گوژ درآید.

مراحل کیفوپلاستی
مراحل کیفوپلاستی

 

کیفوپلاستی چگونه انجام میشود

برای انجام عمل کیفوپلاستی بیمار بیهوش شده و به شکم بر روی تخت جراحی خوابانده میشود. سپس جراح با کمک فلوروسکوپ (نوعی دستگاه تصویربرداری کامپیوتری در اطاق عمل که تصاویر تهیه شده را بر روی مانیتور نشان میدهد) و از طریق شکاف پوستی کوچکی در پشت کمر سرمته بلندی را به درون جسم مهره میفرستد.

پس از خارج کردن سرمته لوله خاصی که روی آن بالون کوچکی قرار دارد را از طریق سوراخ ایجاد شده به درون جسم مهره فرستاده و بالون را با هوا باد میکند. با اتساع بالون جسم مهره دوباره شکل اولیه خود را بدست میاورد.

پس از آن جراح باد بالون را خالی کرده و آن را از مهره خارج میکند و از طریق همان سوراخ ایجاد شده، ماده خاصی به نام سیمان استخوانی را که به شکل خمیر است به درون حفره ای که با اتساع بالون در جسم مهره ایجاد شده میفرستد. این سیمان استخوانی در عرض چند دقیقه سفت و سخت شده و موجب میشود شکل مهره در حالت تصحیح شده باقی بماند.

بیمار بعد از بهوش آمدن میتواند از بیمارستان مرخص شود. بعد از جراحی نیازی به پوشیدن بریس یا کمربند طبی خاصی نیست. بیمار بعد از جراحی میتواند فعالیت های معمولی روزمره را انجام دهد ولی به وی توصیه میشود تا مدتی حرکات شدیدی انجام ندهد.
 

 تزریق سیمان استخوانی به درون مهره
تزریق سیمان استخوانی به درون مهره
کیفوپلاستی
تصویر سمت چپ مهره قبل از تزریق و در سمت راست مهره بعد از تزریق سیمان دیده میشود

 

عوارض احتمالی کیفوپلاستی چیست

عوارض کیفوپلاستی کم است با این حال وجود دارند. مهمترین عوارض کیفوپلاستی عبارتند از
  • مشکلات ناشی از بیهوشی
  • عفونت
  • نشت سیمان استخوانی به خارج از جسم مهره معمولا مشکلی ایجاد نمیکند ولی درصورت فشار آوردن سیمان بر روی ریشه های عصبی و نخاع باید آن را با عمل جراحی خارج کرد
  • ادامه درد