نوبت دهی

تاندنیت آشیل و درد پشت پاشنه پا چیست

تاندنیت آشیل بیماری است که علامت عمده آن درد در پشت ساق و نزدیک پاشنه است. تاندون آشیل بزرگترین تاندون بدن است. این تاندون عضلات پشت ساق را به استخوان پاشنه متصل میکند و کارکرد آن برای راه رفتن، دویدن و جهیدن لازم است.

 

انواع تاندنیت آشیل

تاندنیت Tendonitis به معنای التهاب تاندون است. التهاب پاسخ طبیعی بدن به آسیب یا بیماری است و علامت آن درد و تورم است. دو نوع تاندنیت آشیل وجود دارد.

 

تاندنیت در قسمت های بالای آشیل

در این بیماری فیبرهای قسمت های بالایی تاندون دچار پارگی های میکروسکوپی شده و تاندون در ظاهرمتورم و کلفت میشود. این تاندنیت بیشتر در جوان ها و افراد فعال است.

تاندنیت اشیل
تورم در محل اتصال تاندون آشیل به استخوان پاشنه به علت التهاب تاندون (تاندنیت) است

 

تاندنیت آشیل

تاندنیت آشیل
تورم و قرمزی روی تاندون آشل به علت تاندنیت

 

تاندنیت در محل اتصال آشیل به پاشنه

در این حالت آسیب و پارگی های میکروسکوپی در تاندون آشیل درست در محل اتصال آن به استخوان پاشنه ایجاد میشود. در این نوع تاندنیت ممکن است در محل اتصال آشیل به استخوان پاشنه استخوان اضافی رشد کند.

در هر دو نوع این تاندنیت ها ممکن است املاح کلسیم روی تاندون رسوب کند.

تاندنیت آشیل
رسوب املاح کلسیم در تاندون آشیل یکی از علائم التهاب تاندون است

 

علت تاندنیت آشیل

 این بیماری به علت ضربات و فشار های مکرر و طولانی مدت به تاندون آشیل بوجود میاید.
  • وقتی سطح فعالیت بدنی خود را ناگهان زیاد میکنیم مثلاً طول مدت دویدن روزانه خود را ناگهان دو برابر میکنیم فشار زیادی را به تاندون آشیل وارد کرده که میتواند موجب آسیب و متعاقب آن التهاب شود.
  • وقتی عضلات پشت ساق قابلیت انعطاف کافی نداشته باشند فعالیت شدید بدنی میتواند موجب اعمال نیروهای کششی زیاد به تاندون آشیل شده و به آن آسیب بزند.
  • وجود برجستگی استخوانی در محل اتصال تاندون آشیل به استخوان پاشنه ممکن است موجب سائیده شدن مکرر تاندون به برجستگی شده و موجب آسیب و التهاب آن شود.

 

علائم تاندنیت آشیل چیست

 شایعترین علائم عبارتند از

  • درد و خشکی روی تاندون آشیل در صبح ها
  • درد روی تاندون آشیل که با فعالیت شدیدتر میشود
  • درد شدید روی آشیل در روز بعد از ورزش شدید
  • کلفت شدن تاندون آشیل
  • برجستگی استخوانی در محل اتصال تاندون اشیل به استخوان پاشنه
  • تورم پشت ساق که با فعالیت بدنی بیشتر میشود.

 

درمان درد پشت مچ پا به علت تاندنیت آشیل چیست

تاندنیت آشیل بیماری است که به علت التهاب این تاندون در پشت مچ پا بوجود میابد. کشیدگی های مکرر این تاندون بخصوص در حین کار و ورزش میتواند موجب تاندنیت شود.
 

 درمان تاندنیت آشیل معمولا با استفاده از روش های غیر جراحی صورت میگیرد. اگر بعد از چند ماه این روش ها نتوانستند تاثیری در روند بیماری داشته باشند ممکن است روش های جراحی بتواندد به بیمار کمک کنند.

تاندنیت آشیل

درمان غیر جراحی درد پشت پاشنه به علت تاندنیت آشیل

 در بسیاری اوقات درمان غیر جراحی موفقیت آمیز است گرچه بدست آوردن بهبودی معمولاً به چند ماه زمان نیاز دارد. اگر درمان را دیر شروع کرده باشم بهبودی ممکن است به زمان بیشتری ( حدود شش ماه) نیاز داشته باشد. اساس درمان عیر جراحی عبارتست از

استراحت

باید فعالیت بدنی که درد را ایجاد کرده است کاهش بدهیم یا کلاً قطع کنیم. تا مدتی فعالیت های آرام تری مثل شنا یا دوچرخه سواری انجام دهید

مشاوره

سرما

روزی چند مرتبه با کیسه پلاستیکی حاوی خرده های یخ و هر بار بمدت حدود ۲۰ دقیقه روی تاندون آشیل را سرد میکنیم

داروهای ضد التهابی

استفاده از داروهای ضد التهاب مانند بروفن یا سلکوکسیب درد و التهاب را کاهش میدهد

انجام نرمش های مخصوص طبی

مهمترین این نرمش ها عبارتند از

کشش عضلات پشت ساق : به طرف یک دیوار بایستید. یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار میدهیم بطوریکه یک زانو کمی خم و و زانوی دیگر کاملاً صاف باشد. کف هر دو دست را هم به دیوار جلو تکیه میدهیم.

سپس بدون اینکه محل کف پاها روی زمین را تغییر دهیم سعی میکنیم تنه خود را به دیوار نزدیک تر کنیم، زانوی خم شده را بیشتر خم کنیم تا در پایی که زانویش صاف است مچ پا بیشتر خم شود. با این کار عضلات پشت ساق و تاندون آشیل تحت کشش قرار میگیرند.

این کار را خیلی به آرامی انجام میدهیم تا وقتی که یک کشش ملایم را در پشت پا احساس کنیم. وضعیت را برای ده ثانیه حفظ کرده و سپس به ارامی به حالت اول باز میگردیم. نرمش را ۲۰ مرتبه تکرار میکنیم.

نرمش مچ پا

کشش آشیل با پله : کنار یک پله می‌ایستیم و نصف کف پا را روی پله اول میگذاریم بطوریکه پاشنه روی پله قرار نگرفته و بتواند آزادانه به بالا و پایین رود.

کنار دیوار یا حفظ پله را بگیرید تا تعادل شما بهم نخورد. به آرامی پاشنه خود را ۲۰ بار بالا و پایین ببرید. مواظب باشد خیلی آرام این کار را انجام دهید.

نرمش مچ پا

تزریق کورتیکوستروئید

تزریق کورتیکوستروئید بندرت بکار میرود چون خطر پاره شدن تاندون آشیل بعد از استفاده از آن وجود دارد.

استفاده از کفش و ارتوز

بهتر است پاشنه کفش کمی بلند باشد. چرم کفش در ناحیه پشت پاشنه باید نرم باشد.

شوک ویو تراپی Extracorporal shockwave therapy ESWT

در این روش با تاباندن اشعه اولتراسونیک به ناحیه درد روند بهبود فیبرهای آسیب دیده ممکن است تسریع شود. اثربخشی این روش در همه افراد یکسان نیست.

 

درمان جراحی درد پشت پشت پاشنه به علت تاندنیت آشیل

 اگر بعد از شش ماه درمان فعال غیر جراحی، درد بهبود نیافت پزشک معالج ممکن است تصمیم به استفاده از روش های جراحی بگیرد مهمترین این روش ها عبارتند از :
 

♦ در کسانی که عضلات پشت ساق آنها خشک و با قابلیت انعطاف کم است پزشک ارتوپد شکاف هایی در قسمت هایی از طول این عضلات داده تا طول آنها قدری بیشتر شده و بدین وسیله کشش روی تاندون آشیل کم شود.

♦ وقتی کمتر از نصف تاندون آشیل صدمه دیده است میتوان قسمت های صدمه دیده را توسط عمل جراحی برداشت و قسمت های باقیمانده را ترمیم کرد. 

در حین جراحی برجستگی استخوانی در محل اتصال تاندون به استخوان پاشنه هم برداشته میشود. وقتی بیش از نصف تاندون صدمه دیده است بعد از برداشتن قسمت صدمه دیده چون قسمت باقیمانده بسیار ضعیف بوده و احتمال پاره شدن کامل آن وجود دارد با استفاده از تاندون دیگری این تاندون را تقویت میکنند.

پزشک جراح تاندونی را که شست پا را خم میکند برداشته و از آن برای تقویت تاندون آشیل استفاده میکند. البته بعد از برداشتن این تاندون، شست پا باز هم میتواند حرکت کند.

 

بعد از جراحی

 اغلب بیماران از جراحی نتیجه مناسبی میگیرند. هرچه مقدار بیشتری از تاندون آسیب دیده باشد زمان بیشتری برای بهبودی مورد نیاز است و احتمال کمتری دارد که بیمار بتواند به سطح فعالیت های شدید ورزشی که در قبل داشته برگردد.

فیزیوتراپی و انجام نرمش های طبی بعد از جراحی جزء لاینفک درمان است و ممکن است حتی ۱۲ ماه زمان برای از بین رفتن درد مورد نیاز باشد.

در ۳۰-۲۰ درصد از بیماران درد متوسط یا حتی شدیدی ممکن است بعد از جراحی باقی بماند. از عوارض دیگر درمان جراحی ایجاد عفونت در محل است و درمان عفونت در این محل ممکن است بسیار مشکل باشد.