نوبت دهی

پارگی لابروم مفصل ران و لگن

 پارگی لابروم از علل مهم درد لگن و مفصل ران و کشاله ران است و میتواند بدنبال آسیب های ورزشی ایجاد شود. پارگی لابروم میتواند موجب صدای مفصل ران شود.

 

لابروم چیست

لابروم یک بافت شبیه لاستیک سفت ولی قابل انعطاف است که خصوصیات بافتی آن بصورت ترکیبی از تاندون و غضروف است. یعنی هم خواص غضروف و هم تاندون را دارد.

این بافت دور تا دور لبه حفره استابولوم میچسبد و به حفظ پایداری سر استخوان ران در داخل حفره استابولوم کمک میکند. پس لابروم بافتی است که موجب پایداری مفصل ران میشود.

 

 پارگی لابروم مفصل ران در لگن

 

پارگی لابروم در مفصل ران و لگن چگونه ایجاد میشود

گاهی اوقات در حین فعالیت های شدید بدنی و ورزشی لابروم بین سر استخوان ران و لبه حفره استابولوم گیر کرده و بین این دو استخوان بر اثر فشار پاره میشود.

Hip Clinic

گیر کردن لابروم بین سر استخوان ران و لبه استابولوم را ایمپینجمنت Impingement مینامند و معمولا موقعی پیش میاید که ران خم شده و به داخل میچرخد.

این اتفاق در هنگام زمین خوردن، سر خورذن، تصادف وسایل نقلیه و ورزش هایی مانند فوتبال و ژیمناستیک، باله، گلف، دویدن بیشتر اتفاق میفتد.

 

پارگی لابروم مفصل ران در لگن

 پارگی لابروم مفصل ران در لگن

  ایمپینجمنت و گیر کردن لابروم بین سر استخوان ران و لبه استابولوم و بدنبال آن پاره شدن لابروم

 

 گاهی اوقات شکل سر استخوان ران و یا شکل لبه استابولوم بطور مادرزادی طوری است که کمی برجسته تر بوده و در نتیجه احتمال گیر کردن لابروم و پارگی آن را بیشتر میکند.

تغییراتی که در اثر بیماری پرتس یا در بیماری لغزش سر استخوان ران در سر استخوان ران ایجاد شده است میتواند احتمال بروز این پارگی را بیشتر کند.

پارگی لابروم در لگن معمولا بر اثر ضربات مکرری است که به آن وارد میشود و کمتر پیش میاید که یک ضربه واحد موجب آن شود. گاهی اوقات پارگی لابروم موقع دررفتگی مفصل ران ایجاد میشود.

در این موارد سر استخوان ران در حین خروج از حفره استابولوم لابروم را پاره میکند. پارگی لابروم مفصل ران بیشتر در قسمتی از آن است که در جلو و بالای مفصل قرار گرفته است.  این بیماری بیشتر در افراد بین سنین ۴۰-۲۰ سال دیده میشود.

مشاوره

 پارگی لابروم مفصل ران در لگن

 

علائم پارگی لابروم در مفصل ران و لگن  چیست

پارگی لابروم در مفصل ران غالبا بدون علامت است ولی در صورت علامت دار شدن شایعترین آنها عبارتند از

  • احساس درد در کشاله ران و درد مفصل ران بخصوص بعد از مدت زیادی ایستادن، نشستن و یا راه رفتن وجود دارد. درد ممکن است در سمت خارج یا پشت لگن حس شود و ممکن است به ران و یا حتی زانو انتشار پیدا کند
  • احساس قفل شدن، گیر کردن و یا گرفتن ناگهانی در بعضی حرکات مفصل ران
  • خشکی و محدودیت حرکت در مفصل ران

تشخیص پارگی لابروم مفصل ران و لگن معمولا با توجه به علائم بالینی و با کمک ام آر آی انجام میشود. برای تهیه تصویر بهتر از لابروم در ام آر آی مواد خاصی به داخل مفصل ران تزریق میشود.

یک روش دیگر، تزریق مواد بیحسی موضعی به داخل مفصل ران برای تشخیص پارگی لابروم است. در این بیماران بعد از تزریق ماده بیحسی درد برای مدتی کاهش میابد.

در حدود یک چهارم ورزشکارانی که درد کشاله ران دارند علت درد، پارگی لابروم است. پارگی لابروم در مفصل ران در صورت درمان نشدن ممکن است در بلند مدت موجب بروز آرتروز و ساییدگی در مفصل ران شود.

 

پارگی لابروم هیپ لگن

 

درمان پارگی لابروم در مفصل ران چیست

در پارگی لابروم برای کاهش درد میتوان از داروهای ضد درد و یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند سلکوکسیب استفاده کرد.

بیمار باید تا مدتی فعالیت های شدید بدنی را انجام ندهد و از ایستادن و یا نشستن به مدت طولانی و یا هر فعالیتی که شدت درد را بیشتر میکند اجتناب ورزد.

در این مدت نرمش های خاص کششی و تقویتی توسط بیمار و تحت نظر متخصص ارتوپد و فیزیوتراپ انجام میشود. این نرمش ها کمک فراوانی به کاهش درد میکنند.

روش دیگر درمان تزریق داروهای کورتیکوستروئیدی توسط پزشک به داخل مفصل ران است.

در صورتیکه مشکلات بیمار بعد از گذشت سه ماه و انجام درمان های فوق بهتر نشد ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد. در عمل جراحی بر حسب شدت آسیب و نوع آن، لابروم پاره شده ترمیم شده و یا قسمت پاره شده خارج میشود.