نوبت دهی

درد لگن چه علت هایی دارد

درد لگن از جمله آزاردهنده ترین درد های سیستم اسکلتی است و میتواند اختلال جدی در راه رفتن ایجاد کند. درد لگن معمولا با لنگش همراه است.

درد لگن میتواند در هر قسمتی از آن باشد. این دردها میتوانند در پشت باسن احساس شوند یا در قسمت خارجی آن. میتوانند در عمق لگن باشند یا در جلوی آن و در ناحیه کشاله ران احساس شوند. برای درمان درد لگن مانند هر درد دیگر ابتدا باید علت بوجود آورنده آن را مشخص و کشف کرد.

درد لگن علت های بسیار زیادی دارد و تا علت بوجود آورنده آن را نتوانیم مشخص کنیم نمیتوانیم آن را درمان کنیم.

در این مقاله راجع به علل ایجاد کننده درد لگن مطالعه خواهید کرد و متوجه خواهید شد چه بیماری هایی در خود لگن یا خارج از آن میتوانند موجب این درد شوند. این مقاله بیشتر حالتی فهرست گونه دارد و شما میتوانید در مورد هر بیماری که موجب درد لگن میشود در لینک مربوطه توضیحات کامل را مطالعه کنید.

مقاله شامل سرفصل های زیر است

تقسیم بندی درد لگن
درد لگن در ناحیه جلوی آن یا کشاله ران
درد لگن در ناحیه پشت باسن
درمان های کلی درد لگن

 

Hip Clinic

تقسیم بندی درد لگن

جایی که درد لگن احساس میشود یکی از سرنخ هایی است که میتواند علت آن را مشخص کند. البته پزشک از شواهد دیگری هم برای یافتن علت درد کمک میگیرد. درد لگن را میتوان برحسب علت بوجود آورنده آن به دسته هایی تقسیم کرد.

 

منشا درد لگن

درد لگن میتواند علل بسیار زیادی دارد ولی میتوان منشا این درد را به دو دسته کلی تقسیم کرد.

  • وقتی علت درد لگن در خود لگن خاصره است
  • وقتی علل درد در جایی خارج لگن است. بطور مثال وقتی که ستون فقرات یا زانو مشکلی دارد ولی بیمار به عوض آنکه درد را در منشا خود احساس کند در لگن حس میکند.

 

محل احساس درد لگن

درد های لگن را میتوان از لحاظ محل آن هم به دسته هایی تقسیم کرد. شایعترین محل ها برای احساس درد لگن در جلوی مفصل ران است که به آن کشاله ران هم میگویند.

محل شایع دیگر دردهای لگنی در پشت باسن است. درد لگن میتواند در قسمت خارجی لگن هم احساس شود.

گاهی اوقات بیمار نمیتواند محل درد لگن را به درستی توصیف کند. او احساس میکند دردی پخش در همه لگن دارد ولی جای مشخصی را برای آن ذکر نمیکند.

 

بافت ایجاد کننده درد لگن

در خود لگن عناصر و بافت های زیادی هستند که میتوانند مشا درد لگن باشند. مهمترین آنها مفصل ران یا هبپ، عصب سیاتیک و مفصل ساکروایلیاک هستند.

چون درک تقسیم بندی علل درد لگن بر اساس محل احساس درد راحت تر است در این مقاله انواع درد لگن را براساس محل احساس درد مورد بحث قرار میدهیم.

 

درد لگن در ناحیه جلوی آن یا کشاله ران چه عللی دارد

 

درد کشاله ران

 

مشاوره

یکی از محل های شایع احساس درد لگن در ناحیه جلوی آن است که به آن درد کشاله ران هم میگویند.

کشاله ران یا Groin جایی در جلوی لگن است که شکم شما تمام شده و ران شما شروع می‌شود.

این محل دقیقا در جلوی مفصل ران قرار دارد پس تعجبی ندارد که علت بسیاری از دردهای جلوی لگن، مفصل ران یا هیپ باشد. البته ممکن است بافت های اطراف مفصل ران هم موجب درد جلوی لگن شوند.

گاهی هم علت درد کشاله ران در ارگان های دیگری بجز سیستم حرکتی است. بطور مثال بیماری های سیستم ادراری و تناسلی یا بیماری های گوارشی از دسته مشکلاتی هستند که درد ناشی از آنها میتواند در ناحیه کشاله ران احساس شود.

درد کشاله ران را میتوان براساس بافت ایجاد کننده درد و یا براساس نوع بیماری که درد را ایجاد کرده بررسی کرد.

 

منشا درد کشاله ران براساس بافت ایجاد کننده درد

مفصل ران یا هیپ Hip joint در محل اتصال تنه و اندام تحتانی است. این مفصل جایی است که استخوان لگن در کنار استخوان ران قرار میگیرد. در مفصل ران سر استخوان ران در درون حفره استابولوم که جزئی از استخوان لگن است قرار میگیرد.

درد مفصل ران معمولا در جلوی آن یعنی در ناحیه کشاله ران احساس میشود با این حال گاهی اوقات درد مفصل ران در قسمت خارجی لگن و یا حتی در پشت لگن یعنی پشت باسن احساس میشود.

منشا اکثر درد هایی که در پشت لگن احساس میشوند نه در مفصل ران که در ستون مهره یا مفصل ساکروایلیاک است.

گاهی اوقات بخصوص در بچه ها درد مفصل ران در زانو احساس میشود. بنابراین بسیاری از بچه هایی که درد مفصل زانو دارند ممکن است مشکلی در خود زانو نداشته و علت درد در مفصل ران آنها باشد.

منشا درد مفصل ران میتواند بافت های متفاوتی باشد

آسیب استخوان های تشکیل دهنده مفصل ران در اثر عفونت یا شکستگی میتواند موجب درد در این مفصل شود.

دور تا دور مفصل ران را پرده بافتی کلفتی پوشانده که به آن کپسول مفصلی میگویند. سطح داخلی کپسول مفصلی لایه سلولی نازکی به نام پرده سینوویال Synovial membrane وجود دارد که مسئول ترشح مایع سینوویال است.

مایع سینوویال یا مایع مفصلی موجب لغزنده شدن سطح غضروف مفصلی شده و در تغذیه غضروف مفصل هم شرکت میکند. هر گونه التهاب در پرده سینوویال مفصل ران به علل بیماری های عفونی یا روماتیسمی یا دیگر علل میتواند موجب درد لگن شود.

در اطراف کپسول مفصل ران تاندون ها و عضلات قرار دارند. بین تاندون ها و کپسول مفصل ران کیسه هایی با دیواره نازک وجود دارد که به آنها بورس Bursa میگویند.

سطح داخلی بورس ها پوشیده از یک لایه سینوویال است و در درون آن هم مایع سینوویال وجود دارد. التهاب بورس های اطراف مفصل ران که به آن بورسیت Bursitis میگویند میتواند موجب درد  لگن شود.

در اطراف مفصل ران عضلات زیادی قرار دارند. گاهی به علت کشیده شدن این عضلات دردی در جلوی لگن احساس میشود. اتفاقا شایع‌ترین علت درد کشاله ران کشیدگی عضلانی است.

کشیدگی های عضلات ناحیه کشاله ران معمولا بدنبال فعالیت های شدید بدنی و فعالیت های ورزشی ایجاد میشوند. گاهی هم وقتی به کار خاصی عادت نداریم انجام آن میتواند موجب بروز درد کشاله ران شود.  این کشیدگی ها معمولا با مدتی استراحت و کاهش فعالیت ها بهبود میابند.

گاهی اوقات منشا دردی که در مفصل ران احساس میشود خود مفصل نبوده و در بافت های اطراف آن است. بطور مثال گاهی اوقات درد ناشی از هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای میتواند موجب احساس درد در مفصل ران شود. یا درد یک فتق کشاله ران میتواند در مفصل ران احساس شود.

بیماری که درد مفصل ران دارد معمولا میلنگد. این لنگیدن در واقع مکانیسم دفاعی بدن برای کم کردن فشار بر روی مفصل ران آسیب دیده است.

 

منشا درد کشاله ران براساس بیماری ایجاد کننده درد

در زیر به شایعترین علل درد جلوی لگن یا کشاله ران اشاره های مختصری شده است. برای مطالعه کامل تر در مورد این بیماری ها و روش های درمانی آنها بر روی اسامی آنها کلیک کرده تا به مقاله اصلی منتقل شوید.

♦ شکستگی های بالای استخوان ران که به آنها شکستگی های هیپ هم میگونید. این شکستگی ها انواع مختلفی دارند. بطور مثال شکستگی های گردن استخوان ران که سر و تنه ران را از هم جدا میکند یا شکستگی های اینترتروکانتریک در بالای ران میتوانند موجب درد لگن شوند. البته شروع این دردها حاد و ناگهانی است.

♦ شکستگی هایی که بصورت مزمن بوجود میایند هم میتوانند موجب درد لگن شوند. مقصود من شکستگی های استرسی لگن در سمفیز پوبیس یا گردن استخوان ران است. این شکستگی ها کاملا به تدریج و بی سر و صدا شروع میشوند

♦ از دیگر علل حاد درد جلوی لگن که بدنبال ضربه ایجاد میشوند دررفتگی هیپ است. دررفتگی در این مفصل معمولا بدنیال تصادف اتومبیل یا سقوط از ارتفاع است

♦ بیماری به نام پوکی استخوان یا استئوپروز گذرای هیپ وجود دارد که به علت ورم استخوان بالای ران میتواند موجب درد لگن در ناحیه کشاله ران شود

♦ بافت لابروم در اطراف مفصل ران قرار گرفته و پارگی این بافت میتواند موجب درد لگن در کشاله ران شود

التهاب بورس تروکانتر میتواند موجب درد در قسمت جلو یا خارجی لگن شود. التهای بورس های دیگر اطراف مفصل ران هم میتوانند موجب درد لگن شوند

تاندون ایلیوپسواس و بورس آن در جلوی لگن قرار دارند و التهاب آنها میتواند درد لگن در کشاله ران ایجاد کند

سائیدگی و خراب شدن مفصل ران میتواند موجب درد لگن شود. این درد میتواند هم در جلو و هم در پشت لگن احساس شود ولی بیشتر در جلو کشاله ران است

التهاب مفصل ران به علت روماتیسم هم میتواند موجب درد لگن شود

♦ بیماری دیگر روماتیسمی که بخصوص مفصل ران مردان را گرفتار میکند بیماری اسپوندیلیت انکیلوزان است. این بیماری هم موجب درد لگن میشود

♦ در بچه ها یکی از علل شایع التهاب مفصل ران سینوویت گذاری مفصل ران است که درد لگن ایجاد میکند

♦ هر عاملی که موجب عفونی شدن مفصل ران شوند آن را دردناک میکند

♦ حتی عفونت در هر استخوانی از لگن میتواند موجب درد شود. محل عفونت محل درد را تعیین میکند.

♦ نرسیدن خون به سر استخوان ران میتواند مفصل ران را دردناک کند. این بیماری میتواند در بالغین و حتی در بچه ها هم مفصل ران را درگیر کند

♦ بیماری که کمتر شناخته شده است فتق ورزشی است که بیشتر در دوندگان و فوتبالیست ها وجود دارد. این بیماری هم موجب درد لگن در کشاله ران میشود

♦ تحریک عصب حسی پوست ران در جلوی لگن میتواند موجب درد لگن و احساس سوزش در جلوی لگن و ران شود

تحریک عصب سیاتیک معمولا موجب درد در پشت باسن میشود ولی میتواند علت درد لگن در کشاله ران هم باشد

♦ انواع تومورهای استخوانی در استخوان های لگن میتوانند موجب درد لگن شوند. محل احساس درد برحسب محل تومور متفاوت است

♦ حمله بیماری کم خونی داسی شکل Sickle cell anemia

جابجا شدن اپیفیز سر استخوان ران در نوجوانان از علل دیگر درد کشاله ران است

بیماری فیبرومیالژی در هر جایی از بدن میتواند موجب درد شود

♦ نوعی بیماری که موجب گیر کردن سر و گردن استخوان ران در حفره لگن میشود میتواند از علل احساس درد لگن در کشاله ران باشد

♦ علت درد جلوی لگن یا کشاله ران ممکن است وجود مشکلی در سمفیز مانند استئیت پوبیس باشد.

 

علل درد کشاله ران در سیستم های دیگر

گاهی هم علت دردهای جلو لگن نه در سیستم حرکتی آن بلکه در بافت های دیگر اطراف آن است مانند

  • عفونت های سیستم ادراری
  • سنگ کلیه
  • هرنی یا فتق کشاله ران
  • التهاب غدد لنفاوی کشاله ران
  • عفونت‌های سطحی یا عمقی در بافت‌های کشاله ران

در آقایان مشکلات سیستم تناسلی مانند ضربه به بیضه، التهاب بیضه (اپیدیدیمیت) مانند اوریون، واریکوسل ( متسع شدن وریدهای اطراف بیضه)، چرخش بیضه، سرطان بیضه، اسپرماتوسل و هیدروسل (تجمع مایع در کیسه بیضه) میتوانند موجب درد جلوی لگن در ناحیه کشاله ران شوند.

در خانم ها هم مشکلاتی مانند بارداری، کیست تخمدان، عفونت‌های لگنی و حاملگی خارج رحمی میتوانند موجب درد جلوی لگن در کشاله ران شوند.

عللی که نام برده شد از مهمترین عوامل بوجود آورنده درد کشاله ران هستند ولی علل بسیار بیشتری هم وجود دارد.

این وظیفه پزشک متخصص ارتوپدی است که با کمک دانش و تجربه خود و با استفاده از معاینه و روش های تصویربرداری و آزمایش ها علت اصلی درد لگن را کشف کند. تنها بعد از یافتن علت درد است که میتوان آن را درمان کرد.

 

درد لگن در ناحیه پشت باسن چه عللی دارد

 

درد پشت لگن و باسن

 

درد لگن در ناحیه پشت آن یعنی باسن معمولا دردی عمقی است. این درد میتواند فقط محدود به خود لگن باشد ولی گاهی اوقات به سمت پایین یعنی ران و یا به سمت بالا یعنی کمر هم انتشار پیدا میکند.

درد پشت لگن و باسن میتواند علل متفاوتی داشته باشد. گاهی منشا درد در خود بافت های لگن است و گاهی ممکن است درد از محل دیگری مثل ستون مهره به پشت لگن انتشار پیدا کند.

توجه به این نکته مهم است که از لحاظ آماری علت غالب دردهایی که در باسن و پشت لگن احساس میشوند نه در خود لگن بلکه در مشکلاتی در ستون مهره است.

 

شایعترین علل درد پشت لگن یا باسن چیست

در زیر به شایعترین علل درد پشت لگن اشاره های مختصری میشود. با کلیک بر روی اسامی این بیماری ها به مقالاتی منتقل میشوید که در آنها میتواند در مورد بیماری و علائم و درمان های آنها بیشتر بدانید.

♦ درد سیاتیکی معمولا موجب درد پشت باسن میشود

♦ تحریک عصب سیاتیک میتواند در خود لگن و به علت فشار عضله پیریفورمیس باشد. این بیماری هم موجب درد لگن در باسن میشود

♦ علت دیگر درد لگن در پشت باسن التهاب بورس های پشت لگن است

التهاب مفصل ساکروایلیک در پشت لگن خاصره هم میتواند موجب درد باسن شود

دردی که منشا آن مفصل ران باشد بیشتر در ناحیه جلوی لگن یعنی در کشاله ران احساس میشود با این وجود این یک قانون کلی و همیشگی نیست و دردی که منشا آن مفصل ران باشد میتواند در ناحیه باسن در پشت لگن هم احساس شود.

 

دیگر علل درد پشت لگن یا باسن

مشکلات زیر هم میتوانند موجب درد مفصل ران شده ولی درد در پشت باسن شوند.

  • آرتروز و ساییدگی مفصل ران
  • درگیر شدن مفصل ران با بیماری های روماتیسمی مانند روماتیسم مفصلی یا اسپوندیلیت انکیلوزان
  • لغزش سر استخوان ران
  • نکروز و سیاه شدن سر استخوان ران
  • پوکی گذرای لگن

در مورد هر کدام ار بیماری های فوق در مباحث مربوطه بطور مبسوط بحث شده است.

تشخیص علت بوجود آورنده درد پشت لگن و باسن با پزشک است.

 

نکات مهم در تشخیص علت درد باسن

خصوصیات درد از نکاتی است که میتواند به تشخیص علت درد لگن به بیمار کمک کند. این خصوصیات عبارتند از

  • شدت درد چقدر است. معمولا شدت درد لگن به خوبی قابل اندازه گیری نیست ولی میتوان از قرائنی به آن پی برد. مثلا ایا درد طوری هست که فرد را از خواب بیدار کند یا مانع خوابیدن او شود. آیا درد در حدی هست که نیاز به مصرف مسکن داشته باشد
  • شدت درد با چه عواملی بیشتر و کمتر میشود. آیا درد لگن در راه رفتن یا ایستادن بیشتر است یا در هنگام نشستن یا دراز کشیدن است. آیا درد در شب است.
  • بیمار چه مدتی درد داشته تا به پزشک مراجعه کرده است.
  • آیا درد فقط در پشت لگن و باسن است یا به ران هم تیر میکشد. آیا درد به ساق هم تیر میکشد یا خیر

علائم همراه با درد پشت لگن و باسن هم میتواند به علت آن اشاره کند. مثلا آیا درد همراه با علائم عصبی مانند گزگز و مورمور شدن ران یا پا است.

آیا همراه با تب یا لرز است. آیا همراه با خشکی مفصلی است. آیا بیمار لنگش هم دارد. آیا بیمار قبل از شروع درد لگن داروی خاصی مصرف کرده و تعداد زیادی علائم همراه دیگر.

پزشک سپس بیمار را معاینه میکند و پس از آن با استفاده از روش های تصویر برداری مانند رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن و ام آر آی و در صورت لزوم دیگر آزمایش ها علت درد پشت لگن و باسن را تشخیص میدهد.

توجه به این نکته مهم است که تنها پس از تشخیص علت درد لگن است که میتوان درمان متناسب با بیماری ایجاد کننده درد را انجام داد.

باید بدانیم که درد پشت لگن و باسن یک بیماری تنها نیست که یک درمان خاص داشته باشد. این درد دهها علت مختلف دارد که هریک از آنها درمانی مختص به خود دارد.

 

درمان های کلی درد لگن

همانطور که در بالا دیدیم درد لگن یک علت ندارد. برای درمان درست درد لگن ابتدا باید علت اصلی آن به توسط پزشک مشخص شود. تنها پس از آن است که میتواند درمان دقیقی برای آن انجام داد. با این حال اقدامات کلی زیر میتواند تا حدودی بر روی بسیاری از دردهای لگن تاثیر مثبت داشته باشد

کاهش یا تعدیل فعالیت های بدنی: استراحت و کمتر راه رفتن و کاهش فعالیت های ورزشی یا بدنی میتواند بر روی بسیاری از علل درد لگن تاثیر مثبت داشه باشد. 

گرم نگه داشتن محل درد: با کمک کمپرس آب گرم یا تشکچه برقی یا هر وسیله دیگری که محل درد را گرم کند میتوان شدت درد را کم کرد.

استفاده از داروهای ضد التهاب یا استامینوفن: داروهای ضد التهاب میتوانند بصورت موقت شدت درد لگن را کم کنند.

فیزیوتراپی: اقدامات فیزیوتراپی میتواند شدت بسیاری از دردهای لگن را کم کند.