نوبت دهی

تعویض مفصل ران در ناحیه لگن مرد مسن بصورت جایگزینی پروتز قبلی

این بیمار به توسط دکتر مهرداد منصوری تحت درمان قرار گرفته است

بیمار مرد ۶۹ ساله ایست که به علت درد و لنگش در مفصل ران مراجعه کرده است. شروع درد را از شش سال قبل ذکر میکند. درد ایشان همیشگی است ولی با راه رفتن و هر گونه تغییر وضعیت در اندام تحتانی بیشتر میشود. ایشان در حین راه رفتن میلنگد. در معاینه مشاهده میشود که مفصل ران طرف راست محدودیت حرکتی شدیدی دارد.

بیمار سابقه فشار خون و دیابت دارد. ذکر میکند که حدود ۹ سال قبل بدنبال زمین خوردن دچار شکستگی ناحیه لگن شده و در آن زمان بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفته است. برای بررسی بیشتر از بیمار رادیوگرافی لگن به عمل آمد که در زیر مشاهده میشود.

 پروتز لگن

  در این رادیوگرافی دیده میشود که جراحی که قبلا برای بیمار انجام شده در واقع تعویض سر استخوان ران یا همی آرتروپلاستی Hemiarthroplasty بوده است. وسیله ای فلزی که بجای سر استخوان ران گذاشته میشود را پروتز Prosthesis مینامند.

در رادیوگرافی دیده میشود که برای بیمار از پروتزی به نام مور Moore prosthesis استفاده شده است. این پروتز ها معمولا بعد از چند سال موجب آسیب غضروف استابولوم شده که آنهم موجب بروز درد مفصل ران میشود.

در رادیوگرافی همچنین دیده میشود که در بالای سر فلزی پروتز استخوان اضافی تشکیل شده است. این استخوان های اضافی که معمولا بعد از عمل جراحی و در داخل عضلات لگن ایجاد میشوند میتوانند موجب بروز محدودیت حرکتی در مفصل ران شوند.

بیمار قبل از مراجعه به کلینیک لگن تحت درمان های غیر جراحی و داروهای ضد التهابی قرار گرفته ولی درد ایشان همچنان مانع از انجام فعالیت های معمولی روزانه میشود. به همین علت تصمیم گرفته شد بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد.

در حین جراحی ابتدا پروتز مور از لگن بیمار خارج شد. استخوان های اضافه تا حد امکان از بافت های اطراف مفصل خارج شدند و سپس مفصل مصنوعی بدون سیمان برای بیمار گذاشته شد. در زیر رادیوگرافی بعد از جراحی بیمار دیده میشود.

تعویض مفصل لگن

بیمار بعد از دور روز از جراحی شروع به حرکت دادن مفصل ران کرد. مفصل ران بعد از پنج روز بدون درد شد. راه رفتن بیمار روز بعد از جراحی با کمک واکر انجام شد. وی تشویق شد تا در هنگام راه رفتن پایش را بر زمین بگذارد. بعد از حدود یک و نیم ماه از عمل جراحی بیمار بدون واکر و عصا راه میرفت.

برای مطالعات بیشتر به “مجموعه مقالات تعویض مفصل ران” مراجعه کنید.