نوبت دهی

آیا لنگش و لنگیدن با تعویض مفصل لگن خوب میشود

لنگش یکی از ناراحت کننده ترین مشکلات انسان ها است.  بخصوص هیچ خانمی لنگیدن را تحمل نمیکند. درمان این مشکل گاهی آسان و گاهی بسیار مشکل میشود.

مهم ترین علت لنگش و لنگیدن وجود مشکلاتی در ناحیه لگن و مفصل ران است. وقتی این مشکل خرابی مفصل ران باشد تعویض مفصل لگن ( به آن تعویض مفصل ران هم میگویند) میتواند کمک زیادی به درمان لنگش بکند.

اگر علت بد راه رفتن و لنگین تخریب مفصل لگن و ران باشد جراحی تعویض مفصل یکی از اعمال جراحی است که بعد از آن بیمار واقعا احساس میکند از قبل بسیار بهتر شده است.

شاید تنها عمل جراحی در کل پزشکی که از نظر موفقیت، قابل رقابت با تعویض مفصل ران باشد عمل جراحی کاتاراکت یا آب مروارید است.

هدف اصلی در جراحی تعویض مفصل لگن از بین بردن درد بیمار است. با انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران درد بیمار کاملا و یا تا حدود زیادی از بین میرود و این عامل به بیمار کمک میکند تا بتواند فعالیت های روزانه خود را بهتر انجام بدهد. بهتر تفریح کند و از زندگی لذت بیشتری ببرد.

ولی در مورد لنگش چه. جراحی تعویض مفصل لگن چه تاثیری بر لنگیدن بیمار دارد. قبل از پاسخ به این سوال باید بدانیم علت لنگش و بد راه رفتن بیمار چیست. ولی شاید قبل از آن بخواهید فیلم زیر را ببینید.

Hip Clinic

لنگش علل متفاوتی دارد ولی بیمارانی که دچار تخریب و سائیدگی مفصل میشوند و به علت آن نیاز به تعویض مفصل لگن پیدا میکنند در حین راه رفتن دچار لنگیدن هستند که یک علت ندارد. عللی دارد. علت های لنگش در این بیماران عبارتند از

درد مفصل ران

وقتی مفصل ران در ناحیه لگن خراب میشود بیمار دچار درد در این مفصل میشود. این درد موجب لنگش میشود.

بیمار سعی میکند در حین راه رفتن برای اینکه درد کمتری را حس کند فشار کمتری بر روی اندام بیمار وارد کند و در نتیجه فشار را بیشتر بر روی پای سالم میندازد.

این موجب میشود در حین راه رفتن به یک طرف خم شود. پس نمیتواند خوب راه برود. یعنی در حین راه رفتن دچار لنگیدن است. درد مفصل ران بعد از جراحی تعویض مفصل لگن بطور کامل و یا تا حد زیادی از بین میرود.

این کنترل درد موجب میشود بیمار بتواند در حین راه رفتن وزن بدن را بطور مساوی بین هر دو پا توزیع کند. او دیگر در موقع راه رفتن به یک طرف خم نمیشود. به زبان دیگر لنگش کنترل میشود.

محدودیت حرکتی در مفصل

وقتی مفصل ران در ناحیه لگن خراب میشود حرکات مفصل ران خشک شده و مفصل دچار محدودیت حرتی میشود.

این محدودیت حرکتی که به علت خراب شدن مفصل و از بین رفتن سطح صاف و کروی آن ایجاد میشود میتواند موجب لنگش بیمار شود.

راه رفتن طبیعی نیازمند حرکت درست و کامل مفصل ران در جهات مختلف است و وقتی بیمار نمیتواند خوب پایش را حرکت دهد در حین راه رفتن دچار لنگیدن است.

محدودیت حرکتی در مفصل ران بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن تا حد زیادی از بین میرود. این بهبود در حرکات مفصل موجب بهبود لنگش خواهد شد.

کوتاه بودن اندام

تخریب مفصل ران موجب آسیب دیدن سر استخوان ران و کوتاه شدن آن میشود. نتیجه آن کوتاه شدن کل اندام تحتانی بیمار است. این کوتاهی میتواند موجب لنگش بیمار شود.

وقتی یک پای فرد کوتاه میشود موقع راه رفتن مجبور میشود که تنه و لگن را به سمت پای کوتاه خم کند تا بتواند آن را بر زمین قرار دهد و این خم شده یعنی لنگش و یعنی بد راه رفتن.

مشاوره

با انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن این کوتاهی بطور کامل و یا تا حدود زیادی برطرف میشود. برطرف شدن کوتاهی یعنی بیمار دیگر لازم نیست موقع راه رفتن به یک طرف خم شود و این یعنی لنگیدن خداحافظ.

ضعف عضلات لگن

وقتی مفصل ران در ناحیه لگن خراب میشود بیمار به علت درد و لنگش کمتر راه میرود. این کاهش در میزان راه رفتن به تدریج سبب ضعیف شدن عضلات لگن میشود.

هر عضله برای قوی ماندن باید مرتبا کار کند و وقتی کم راه میرویم از عضلات لگن و ران کمتر کار میکشیم و این موجب ضعیف شدن آنها میشود.

ضعف عضلات لگن خود موجب میشود بیمار نتواند خوب راه برود و به بیان دیگر در حین راه رفتن دچار لنگش میشود.

علت اینست که راه رفتن متعادل نیاز به کنترل کامل عضلات بر روی مفاصل دارد تا مفاصل و به تبع آن پاها بتوانند در حین راه رفتن به درستی حرکت کنند. وقتی عضلات لگن و ران ضعیف میشوند حرکات پا ناموزن است و این یعنی لنگیدن و بد راه رفتن.

استفاده از مفصل مصنوعی لگن به خودی خود نمیتواند عضلات لگن را قوی کند ولی چند ماه بعد از انجام جراحی و وقتی درد بیمار خوب شد و وقتی کوتاهی پای بیمار از بین رفت و وقتی محدودیت حرکات لگن کمتر شد بیمار میتواند بیشتر راه برود. 

بیشتر راه رفتن هم موجب تقویت عضلات لگن و پا میشود. از طرف دیگر در صورتیکه بیمار نرمش های خاصی را تحت نظر پزشک معالج انجام دهد میتواند بتدریج این عضلات ضعیف شده را قوی کند.

قوی شدن این عضلات میتواند لنگش بیمار را بهبود داده یا بطور کامل از بین ببرد.

پس میتوان انتظار داشت که بعد از یک عمل جراحی تعویض لگن، البته اگر به درستی انجام شود، لنگش بیمار یا بطور کامل از بین برود و یا تا حدود زیادی بهتر شود.

اینکه میزان بهبودی لنگش به چه میزان است تا حدودی به موفقیت عمل جراحی، میزان تصحیح اختلاف طول اندام ها و میزان سعی بیمار در انجام نرمش های مربوطه برای تقویت عضلات لگن بستگی دارد.

برای مطالعه مقالات بیشتر در مورد مشکلات لگن و بخصوص تعویض مفصل لگن و ران میتوانید به مبحث مفصل ران در منوی سایت مراجعه کنید.